2017-ben az életbiztosítást is meghódíthatja a Big Data

 2017. január 4., szerda 9:00
A A
A Big Data felhasználásában rejlő lehetőségek szinte valamennyi iparág figyelmének a középpontjába kerültek az utóbbi években, nem kivétel ez alól a biztosítási szakma sem. Természeténél fogva a vagyon- és balesetbiztosítási piacnak jutott az úttörő szerep, a következő lépcsőfokot jó eséllyel az életbiztosítások területe jelenti majd.

Maga a Big Data fogalma elég rugalmasan változik attól függően, hogy milyen területen használják, akad például olyan értelmezés is, ami kizárólag az emberi viselkedéssel kapcsolatos adatok körét tekinti ide tartozónak. Az általánosan elfogadott meghatározás szerint olyan óriási volumenű és változatosságú adattömeget tekinthetünk Big Datának, aminek feldolgozásához és elemzéséhez a hagyományos módszerek elégtelennek bizonyulnak. Ebbe akár a kapcsolati adatok, a különféle közösségi platformokon folytatott tevékenységek, keresési előzmények, böngészési history-k, de némi túlzással a hajszín, a cipőméret vagy bármi, amit csak el tudunk képzelni. A Big Data kezelésének éppen ez a lényegében korlátlan sokszínűség, a látszólag egymással semmilyen összefüggést nem mutató adatok elképesztően nagy mennyisége jelenti a legnagyobb kihívását, analitikája ugyanis messze meghaladja az emberi teljesítőképességet. Értéke azonban felbecsülhetetlen, hiszen általa olyan együttállásokat, párhuzamos, egymással összefüggő trendeket deríthetnek fel a piaci szereplők, melyeket számos területen kamatoztathatnak, komoly versenyelőnyre tehetnek szert például termékfejlesztés, marketing, vagy épp munkafolyamat optimalizálás területén, a lehetőségek kvázi végtelenek. Könnyen előfordulhatnak persze csupán látszólagos összefüggések, azaz a jó analitikához nem nélkülözhető a humán faktor sem, de mindenképpen szükség van a különféle analitikai automatizmusok asszisztenciájához.

A fentiekből is látszik, hogy a következő években a legkülönfélébb területeken tevékenykedő vállalatok sikeressége könnyedén múlhat azon, hogy sikerül-e idő közben megtalálni a megfelelő szakembereket, bevezetni a megfelelő analitikai modelleket és módszereket, munkafolyamatokat. A biztosítás, ha úgy tetszik a piac egy jelentős része előtt jár ebben a tekintetben, ami a szegmens technológiai újdonságokra adott hagyományosan lassú reakcióidejének ismeretében elsőre kissé furcsán is hangozhat. Jobban belegondolva azonban nem annyira meglepő a dolog, elég csak a P&C szektorra, azon belül is a telemetriára épülő járműbiztosításokra gondolni. Habár ezek a biztosítások nem tarolták le maradéktalanul a piacot, azt kiválóan bebizonyították, hogy az újdonságokra fogékony fiatalabb generációk ízlését tökéletesen sikerült eltalálni, az egyéni teljesítményen alapuló árazás lényegesen vonzóbb alternatíva számukra, mint amit a hagyományos módszerekkel történő árképzést használó termékek nyújtani tudnak. Habár még ebben a réteg-területben is óriási a fejlődési potenciál, már más biztosítási ágakban is tanúi lehettünk az első szárnypróbálgatásoknak, de jellemzően ezek is többnyire megmaradtak a P&C területein.

A következő igazi mérföldkövet egyértelműen az életbiztosítási szektor a jelenleginél lényegesen intenzívebb Big Data analitikai tevékenysége, illetve az erre épülő, újragondolt szolgáltatásai és működése jelenti majd. Ez korántsem laikus futurológiai okfejtés, hanem történetesen egybevág a szakma képviselőinek elképzeléseivel is. A Willis Towers Watson hozzávetőlegesen egy éve, az amerikai életbiztosítók körében végzett felmérése alapján éveken belül átformálhatja a szektor jelenlegi folyamatait a Big Data és a ráépülő prediktív analitika. Hajlamosak vagyunk ilyenkor elsősorban az árazásra gondolni, és habár részben igazunk is van, ennél jóval nagyobb hatással kell számolni. Gyakorlatilag olyan léptékű módszertani váltásról beszélhetünk, mint amit a számítógépek megjelenése jelentett. A megkérdezettek alapvetően négy területet emeltek ki, melyet egyre növekvő mértékben igyekszenek az új, Big Data alapokra helyezni két-három éven belül: az üzleti modell átalakítását, az ügyfélkapcsolatok kiterjesztését, a hozzáadott érték növelését illetve a saját belső működésük optimalizálását.

Mindenesetre az életbiztosítási szakma szerencsés helyzetben van abban a tekintetben, hogy nem teljesen nulláról kell építkezniük. A P&C területen rengeteg később hamvába hullt kezdeményezést figyelhettünk meg, teljesen új terület lévén nem voltak best practice-ek, bevált receptek, nem igazán lehetett tudni, mely megoldások bizonyulnak majd hosszútávon sikeresnek. Habár ma is egy erősen formálódó területről van szó, tapasztalatokban és tanulságokban már nincs hiány, ezekre az alapokra pedig már lehet építkezni az életbiztosítás területén is. Erre a kezdeti előnyre szükség is van, hiszen a kihívások is lényegesen nagyobbak lehetnek, mint egy járműbiztosítás területén.

Az első ilyen valójában nem életbiztosítási, sőt nem is kizárólag biztosítási terület specifikus, hiszen gyakorlatilag nincs olyan iparág, aminek ne kellene megküzdenie a potenciális adatforrások elképesztően gyors bővülésével és fejlődésével. Ugyanakkor egyes területeken ez lényegesen nagyobb kihívást jelenthet, mint másokon, az egészség-jármű összevetésnél maradva be kell látni, hogy az életbiztosítás természeténél fogva több külső szereplőt – potenciális adatforrást – összekapcsoló szegmens, mint a járműbiztosítás. Csak a legalapvetőbb problémát említve ez lényegesen szélesebb spektrumon mozgó minőségű és típusú infrastruktúrát jelent, melyhez a biztosítónak alkalmazkodnia kell, illetve az ezekből származó adatokat valamilyen szinten harmonizálnia kell saját rendszerében. De ugyanilyen problémát jelenthet az adatok kezelését meghatározó mindenkori szabályozási környezet is, a szükséges adatok rendelkezésre állása, vagy akár az azok kezeléséhez szükséges megfelelő infrastruktúra kiépítésének költsége is. Érdekes módon azonban ezeket nem látják leküzdhetetlen akadályoknak az érintett piaci szereplők. A már említett Willis Towers Watson felmérés tanulsága szerint egyelőre a legnagyobb akadályt a megfelelő munkaerő hiánya jelenti. Nagyrészt a terület fiatalsága miatt is olyan elképesztő mértékű szakemberhiány mutatkozik a Big Data és a prediktív analitika terén, hogy a legnagyobb biztosítók még azt sem látják garantálnak, saját belső képzési programjaik kialakításához, saját szakértő bázisuk kitermeléséhez találnak-e vajon elegendő megfelelően képzett munkaerőt. Mindezzel együtt a szakmai elköteleződés óriási, láthatóan konszenzus uralkodik a piaci szereplők között abban a tekintetben, hogy az iparág evolúciójának következő nagy lépcsőfokát a Big Data jelenti, ennek fényében pedig igen izgalmasnak ígérkezik már a 2017-es év is.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Elvesztették a lelkesedésüket a lakásvásárlók

Tavaly 128 400 lakóingatlan cserélt tulajdonost az országban, körülbelül 5 százalékkal...
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (97), díjbevétel (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (73), fogyasztóvédelem (60), katasztrófa (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), baleseti adó (30), felmérés (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), casco (23), kutatás (23), reálhozam (23), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), eiopa (18), befektetés (18), devizahitel (18), union (18), allianz (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), csalás (17), roland berger (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), balesetbiztosítás (15), autó (15), nyereség (15), felvásárlás (14), aegon (14), cea (14), kkv (14), jelentés (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), ing (14), tőkemegfelelés (13), kína (13), fbamsz (13), nyugdíjbiztosítás (13), uniqa (12), ngm (12), használtautó (12), gépjármű biztosítás (12), gépjármű (12), genertel (12), stressz-teszt (12), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), k&h biztosító (11), kárigény (11), ingatlan (11), telematika (11), usa (11), hamisítás (11), axa (11), fintech (11), baleset (11), villámkár (10), aviva (10), s&p (10), alkusz (10), groupama biztosító (10), kiberbűnűzés (9), ksh (9), generali csoport (9), kiberbűnözők (9), vig (9), egészségügy (9), otp bank (9), árvíz (9), nn (9), kórház (8), alulbiztosítás (8), mobil (8), bamosz (8), verona (8), közvetítő (8), cig pannónia (8), betörés (8), kötvény (8), hurrikán (8), netriskhu (8), moodys (8), 4life direct (7), lakás (7), vihar (7), otp (7), insurtech (7), akvizíció (7), erste (7), pwc (7), pénztár (7), innováció (7), fitch (7), kiberbiztosítás (7), kaszab attila (7), mkb (7), digitalizáció (7), eset (7), eredmény (7), gdp (7), ey magyarország (7), adósság (7), autóipar (7), ügynök (7), buszbaleset (7), unit-linked (6), közvetítés (6), fejlesztés (6), hannover re (6), adó (6), köbe (6), görögország (6), fagykár (6), munkahely (6), agrárbiztosítás (6), megújuló energia (6), deloitte (6), végtörlesztés (6), kpmg (6), hitelminősítés (6), allianz hungária (6), államkötvény (6), felügyelet (6), big data (5), jövedelem (5), gdpr (5), értékpapírosítás (5), union biztosító (5), tanulmány (5), online (5), netrisk (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), vagyon (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), adatvédelem (5), csőd (5), szerződési jog (5), bróker (5), építőipar (5), lakáspiac (5), am best (5), közlekedés (5), munkanélküliség (5), birság (4), összeolvadás (4), államadósság (4), uniqa biztosító zrt (4), vienna life biztosító (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), iot (4), határidő (4), lakástakarék (4), vienna insurance group (4), közúti baleset (4), századvég (4), bdo (4), qbe (4), insurance europe (4), csok (4), m&a (4), iais (4), nn biztosító (4), aon benfield (4), kárhányad (4), unicredit (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), startup (4), ingatlanpiac (4), profit (4), mastercard (4), lengyelország (4), signal (4), posta (4), elnök (4), aon (4), éghajlatváltozás (4), lloyds (4), válság (4), lakáhitel (3), biztonság (3), integráció (3), betegség (3), k&h biztos jövő index (3), ingatlanbiztosítás (3), nyugdíjpénztár (3), blokklánc (3), kötelező (3), gki (3), elektromobilitás (3), zöld kártya (3), alapkezelő (3), atradius (3), mesterséges intelligencia (3), bankkártya (3), lízing (3), drón (3), nav (3), nfm (3), szolvencia ii (3), szlovákia (3), k&h bank (3), jármű (3), gilyén ágnes (3), eredmények (3), cafeteria (3), kár (3), oktatás (3), cp contact (3), mikrobiztosítás (3), trenkwalder (3), vienna (3), cig pannónia biztosító (3), foglalkoztatottság (3), black friday (3), nak (3), limra (3), magyarország (3), uniqa biztosító (3), erste biztosító (3), adókedvezmény (3), biztosító (3), oecd (3), gyógyszer (3), albérlet (3), viszontbiztosító (3), díjfizetés (3), internet (3), nyaralás (3), hitelintézeti szemle (3), alulbiztosított (3), befektetési alapok (3), mi (3), létszámbővítés (3), mabisz konferencia (3), fhb (3), síbiztosítás (3), amerika (3), aaa auto (3), pénziránytű alapítvány (3), budapest bank (2), kínai biztosítási szektor (2), kárérték (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), agrár (2), cotar (2), microsoft (2), jégkár (2), bnp paribas cardif biztosító (2), social media (2), piac (2), fenntarthatóság (2), uber (2), személyi kölcsön (2), pioneer (2), thomas hladky (2), munkaerő (2), ügyfélszolgálat (2), bdo magyarország (2), kárbejelentés (2), dimenzió egyesület (2), aegon magyarország (2), Általános egészségbiztosító (2), portfoliohu konferencia (2), n26 (2), eljárás (2), olasz (2), windisch lászló (2), járműbiztosítás (2), blokkchain (2), fogyasztóvédelmi index (2), önvezető autók (2), ingatlannethu (2), biztosítási piac (2), anglia (2), dróntörvény (2), földrengés (2), baker tilly hungária (2), deloitte magyarország (2), idd (2), automatizáció (2), unió (2), román (2), veronai buszbaleset (2), környezettudatosság (2), paypal (2), airbnb (2), aig (2), rekord (2), határidők (2), gyorsjelentés (2), bankszektor (2), pénz7 (2), világbank (2), abi (2), cyber (2), it (2), informatika (2), who (2), interjú (2), astra (2), fizetés (2), muisz (2), drágulás (2), accenture (2), terror (2), kerékpár (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), árfolyamgát (2), terrorfenyegetettség (2), magyar bankszövetség (2), mentőcsomag (2), németország (2), szabályozás (2), lopás (2), eurostat (2), díj (2), kampány (2), ajánlás (2), gazdaság (2), egészsébiztosítás (2), régió (2), tűzesetek (2), alapkamat (2), bizalom (2), biztosításközvetítés (2), mobilfizetés (2), bíróság (2), clb (2), jogsértés (2), mezőgazdaság (2), unsar (2), pzu (2), európa (2), kiberbűnözés (2), ausztria (2), infláció (2), gyorshajtás (2), korrupció (2), ukrajna (2), facebook (2), atm (2), olaszország (2), panaszkezelés (2), generali-providencia (2), flottabiztosítás (2), bankbiztosítás (2), bűncselekmény (2), hr (2), luxemburg (2), ey (2), értékesítés (2), dublin (2), biztosítás és kockázat (2), vállalkozás (2), fejlődő országok (2), ovb (2), eub (2), zsarolóvírus (2), thm (2), dimenzió biztosító (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), marketing (2), garancia (2), bankráció (2), pandurics anett (2), biztosítási díj (2), omnibus (2), technológia (2), kölcsön (2), fhb csoport (2), biztosítótársaság (2), leépítés (2), díjnavigátor (2), ferma (2), cig (2), zurich (2), blockchain (2), 2017 (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk