Feleslegessé teszi a technológia a biztosítást?

 2017. május 11., csütörtök 14:30
A A
A kérdés William Hartnett szájából hangzott el egy április végén tartott amerikai biztosítási konferencián, s bár maga a kérdésfelvetés, különösen a hallgatóság összetételét nézve igen erős felütésnek számít, azért nem nélkülöz minden alapot.

Hartnett szerint a technológia robbanásszerű fejlődése, ezzel párhuzamosan pedig a számítási kapacitások árának zuhanása mára már rengeteg technológia esetében azt eredményezték, hogy igénybevételük lényegében ingyen van. A korábban a Microsoft pénzügyi szolgáltatásait vezető szakember becslése szerint 2023-ra mindössze 1000 dollárból az emberi agynak megfelelő kognitív kapacitás vásárolható majd, mindössze két évvel később pedig ugyanezért az összegért a Föld teljes népességének megfelelő kapacitás vehető majd igénybe. Hartnett szerint ennek a biztosítókra nézve igen komoly következményei lesznek.

Ezek közül a legfontosabb a minden eddiginél intelligensebb eszközök térnyerése, melyek folyamatosan monitorozzák, minimálisan pedig szabályozzák is mindazt, ahogy élünk, ahogy dolgozunk, ahogy utazunk. Ennek eredményeképpen az egyén kockázata olyan precíz szinten azonosíthatóvá válik, hogy a „nagy számok törvénye” azaz a biztosítás egyik alapvetése teljesen irrelevánssá válik. „Elérünk az egyfős kockázatközösségekig. Ezt nem nevezném biztosításnak.” Ha túlzónak is hangzik az állítás, már ma is megfigyelhetők olyan kezdeményezések, melyek akár ennek a folyamatnak a kezdeti lépéseiként is értelmezhetők, sőt azt láthatjuk, hogy kezdeményezői éppen a biztosítók.

Ilyen például a legújabb generációs gépjárműbiztosítások terepe. A tavaly júniusban Budapesten is előadó Matteo Carbone, az olaszországi központú biztosítási innovációs szervezet, a Connected Insurance Observatory alapítója szerint az olasz biztosítók már ma is fejlett hálózati technológiát alkalmaznak annak érdekében, hogy minél közelebb kerüljenek az úgynevezett 4P célhoz (Productivity – produktivitás; Profitability – profitabilitás; Proximity – közvetlenebb ügyfélkapcsolatok; Persistence – ügyfélmegtartás, lojalitás). Lényegében a biztosítók kedvezményes díjaik mellé opcionális szolgáltatásokat kínáltak mindössze azért cserébe, hogy az ügyfelek önkéntesen vállalják az akkor még újdonságnak számító telematikai eszközök használatát.

Ennek eredménye egy azonnali ugrás volt a kockázatszelekció hatékonyságában, hiszen a viszonylag jó kockázati profillal rendelkező autósok önként vállalták a telematikára épülő konstrukciót, gyakorlatilag önmagukat sorolták egy olyan ügyfélkörbe, akiktől ugyan kevesebb biztosítási díjat tudtak beszedni a biztosítók, ugyanakkor 20 százalékkal kevesebb követelés érkezett a részükről a piaci átlaggal összehasonlítva. Ráadásul a telematika révén a követelések átlagos költsége is 7 százalékkal csökkent, köszönhetően annak, hogy a biztosító valós idejű, megbízható és precíz információkkal rendelkezett a balesetekről, több ideje maradt ezek kielemzésére, összehasonlítására és ennek köszönhetően sikerrel tudta érvényesíteni érdekeit olyan esetekben, mikor a szervizköltségeket vagy a követelések mértékét túlzónak találta.

A telematikai biztosítások emellett a nyereségesség és a közvetlen ügyfélkapcsolat célokat is kiválóan megvalósítják, a tapasztalatok szerint ugyanis az ügyfelek jelentős része szívesen fizet az opcionális szolgáltatásokért, melyeket akár okostelefonon is igénybe vehetnek, valóban értékesnek találják, és minél nagyobb részét tudják lefedni a vezetési élménynek. Olyan egyszerű szolgáltatásokra kell gondolni, mint például a forgalom- illetve az időjárás figyelése és a hozzájuk kapcsolódó riasztások, a vezetési stílus csiszolását lehetővé tévő visszajelzések és statisztikák. Akad azért kifinomultabb példa is: egy olasz biztosító például felhívja a sofőrök figyelmét, ha épp rossz környéken készülnek parkolni, sőt akár „testőrt” is kirendel, aki elkíséri az ügyfelet amíg azon a helyen kénytelen tevékenykedni.

Már a fenti példa is lényegesen közelebb visz az egyéni kockázatok szintjéhez, ráadásul itt még nem is beszélhetünk forradalmian új technológiáról. Manapság egymást érik a különféle insurtech innovációk, melyek ugyan legtöbbször az meglévő biztosítási folyamat egyes részeit igyekeznek hatékonyabbá tenni, hatásuk azonban összeadódva alaposan átformálhatják, illetve át is fogják formálni a biztosítási szektort. Ez azonban nem feltétlenül jelent rosszat a biztosítók számára sem, még ha 10-15 éven belül nem is lehet majd rájuk ismerni. Ahogy a Novarica elemzője, Rob McIsaac fogalmazott, „a biztosítás a közeli jövőben nem az a szolgáltatás lesz, amivel csak akkor foglalkozunk, mikor már megtörtént a baj, hanem egy olyan asszisztencia, amivel hatékonyan megakadályozhatjuk annak bekövetkeztét.”

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Fontos határidő közeleg a SZÉP-kártyások számára

Továbbra is mintegy 2 milliárd forintra tehető annak a még 2015-ben juttatott összegnek...
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), mnb (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (72), katasztrófa (60), fogyasztóvédelem (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), felmérés (30), baleseti adó (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), kutatás (23), reálhozam (23), casco (22), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), befektetés (18), eiopa (18), allianz (18), union (18), devizahitel (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), roland berger (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), autó (15), nyereség (15), balesetbiztosítás (15), cea (14), kkv (14), eb (14), felvásárlás (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), aegon (14), ing (14), jelentés (14), fbamsz (13), kína (13), tőkemegfelelés (13), nyugdíjbiztosítás (13), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), genertel (12), használtautó (12), uniqa (12), ngm (12), k&h biztosító (11), kárigény (11), baleset (11), telematika (11), hamisítás (11), axa (11), fintech (11), usa (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), s&p (10), alkusz (10), ingatlan (10), groupama biztosító (10), villámkár (10), aviva (10), otp bank (9), kiberbűnözők (9), árvíz (9), kiberbűnűzés (9), vig (9), generali csoport (9), nn (9), egészségügy (9), ksh (9), mobil (8), netriskhu (8), kötvény (8), betörés (8), moodys (8), hurrikán (8), bamosz (8), verona (8), cig pannónia (8), alulbiztosítás (8), kórház (8), közvetítő (8), ügynök (7), pénztár (7), innováció (7), lakás (7), erste (7), fitch (7), pwc (7), buszbaleset (7), akvizíció (7), 4life direct (7), eset (7), mkb (7), ey magyarország (7), digitalizáció (7), autóipar (7), vihar (7), otp (7), kaszab attila (7), adósság (7), kiberbiztosítás (7), gdp (7), eredmény (7), felügyelet (6), agrárbiztosítás (6), unit-linked (6), hitelminősítés (6), insurtech (6), köbe (6), államkötvény (6), görögország (6), allianz hungária (6), adó (6), közvetítés (6), fagykár (6), deloitte (6), kpmg (6), hannover re (6), munkahely (6), megújuló energia (6), végtörlesztés (6), fejlesztés (6), online (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), big data (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), közlekedés (5), építőipar (5), munkanélküliség (5), am best (5), lakáspiac (5), vagyon (5), union biztosító (5), tanulmány (5), értékpapírosítás (5), szerződési jog (5), netrisk (5), gdpr (5), jövedelem (5), csőd (5), bróker (5), adatvédelem (5), mastercard (4), századvég (4), elnök (4), összeolvadás (4), signal (4), vienna life biztosító (4), birság (4), green holiday (4), posta (4), csok (4), határidő (4), iot (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), végtörlesztésl (4), m&a (4), insurance europe (4), lakástakarék (4), uniqa biztosító zrt (4), lengyelország (4), startup (4), válság (4), unicredit (4), államadósság (4), qbe (4), aon (4), iais (4), közúti baleset (4), lloyds (4), nn biztosító (4), profit (4), éghajlatváltozás (4), vienna insurance group (4), aon benfield (4), kárhányad (4), integráció (3), betegség (3), black friday (3), mesterséges intelligencia (3), aaa auto (3), lízing (3), ingatlanbiztosítás (3), ingatlanpiac (3), szolvencia ii (3), oktatás (3), k&h bank (3), hitelintézeti szemle (3), gilyén ágnes (3), drón (3), limra (3), magyarország (3), atradius (3), amerika (3), albérlet (3), cp contact (3), alapkezelő (3), díjfizetés (3), pénziránytű alapítvány (3), szlovákia (3), kötelező (3), biztosító (3), lakáhitel (3), mabisz konferencia (3), uniqa biztosító (3), nfm (3), elektromobilitás (3), kár (3), alulbiztosított (3), biztonság (3), nav (3), jármű (3), mi (3), vienna (3), bankkártya (3), blokklánc (3), bdo (3), nyugdíjpénztár (3), cafeteria (3), mikrobiztosítás (3), gyógyszer (3), trenkwalder (3), erste biztosító (3), befektetési alapok (3), létszámbővítés (3), eredmények (3), foglalkoztatottság (3), k&h biztos jövő index (3), nyaralás (3), gki (3), cig pannónia biztosító (3), internet (3), oecd (3), síbiztosítás (3), nak (3), viszontbiztosító (3), zöld kártya (3), adókedvezmény (3), fhb (3), kerékpár (2), windisch lászló (2), thomas hladky (2), dimenzió egyesület (2), önvezető autók (2), járműbiztosítás (2), olasz (2), határidők (2), n26 (2), pénz7 (2), clb (2), mentőcsomag (2), pzu (2), németország (2), blokkchain (2), magyar bankszövetség (2), földrengés (2), anglia (2), aig (2), szabályozás (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), dróntörvény (2), rekord (2), automatizáció (2), bíróság (2), munkaerő (2), unió (2), airbnb (2), uber (2), muisz (2), idd (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), árfolyamgát (2), aegon magyarország (2), személyi kölcsön (2), omnibus (2), fogyasztóvédelmi index (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), eljárás (2), astra (2), világbank (2), régió (2), román (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), terrorfenyegetettség (2), deloitte magyarország (2), ügyfélszolgálat (2), pioneer (2), portfoliohu konferencia (2), Általános egészségbiztosító (2), informatika (2), fenntarthatóság (2), cotar (2), környezettudatosság (2), piac (2), veronai buszbaleset (2), it (2), social media (2), biztosítótársaság (2), biztosítási piac (2), garancia (2), bankszektor (2), fizetés (2), agrár (2), tűzesetek (2), fhb csoport (2), marketing (2), ferma (2), fejlődő országok (2), ovb (2), korrupció (2), hr (2), atm (2), bűncselekmény (2), luxemburg (2), biztosítási díj (2), interjú (2), zsarolóvírus (2), díj (2), who (2), alapkamat (2), eub (2), leépítés (2), cyber (2), facebook (2), ukrajna (2), kölcsön (2), bankráció (2), bankbiztosítás (2), flottabiztosítás (2), generali-providencia (2), cig (2), panaszkezelés (2), olaszország (2), dimenzió biztosító (2), kiberbűnözés (2), unsar (2), technológia (2), thm (2), európa (2), abi (2), gyorshajtás (2), ajánlás (2), paypal (2), egészsébiztosítás (2), budapest bank (2), biztosításközvetítés (2), lopás (2), terror (2), microsoft (2), ausztria (2), infláció (2), baker tilly hungária (2), drágulás (2), kárérték (2), mobilfizetés (2), ingatlannethu (2), 2017 (2), bnp paribas cardif biztosító (2), kínai biztosítási szektor (2), jégkár (2), jogsértés (2), dublin (2), blockchain (2), értékesítés (2), ey (2), vállalkozás (2), eurostat (2), biztosítás és kockázat (2), pandurics anett (2), zurich (2), gyorsjelentés (2), mezőgazdaság (2), kampány (2), díjnavigátor (2), accenture (2), gazdaság (2), bizalom (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk