Megérett a társadalom az új típusú gépjármű biztosításokra?

 2017. június 6., kedd 15:00
A A
A Willis Towers Watson felmérése szerint biztosan, legalábbis az óceán túlpartján. Habár az európai és azon belül a magyar fogyasztók nem vethetők össze egy az egyben az amerikaiakkal, utóbbi piacon már a 10 százalékot is meghaladja a használaton alapuló járműbiztosítások penetrációja, azaz a lakosság jelentős része legkevesebb közvetett tapasztalatokkal rendelkezik róluk, így az ottani meglátások a világ többi részén is hasznosnak bizonyulhatnak.

Az úgynevezett UBI (usage-based auto insurance – használaton alapuló járműbiztosítás) biztosítások elterjedésének egyik legnagyobb akadálya a mai napig az volt, hogy feltételezte a biztosítottak részéről azt a hajlandóságot, hogy az adatok mérését és továbbítását lehetővé tévő eszközt építtessenek a biztosított járműbe. Ugyan ennek költségét a legtöbb esetben a biztosító állta, a tévhitek és egyéb fogyasztói paranoiák miatt a fogyasztók jelentős része erre nem volt hajlandó, vagy csak nagyon jelentős ellentételezés – kedvezmények, járulékos szolgáltatások – ellenében. Az autógyártók folyamatos innovációja, illetve a szabályozási előírások miatt azonban egyre nagyobb számban vannak jelen az utakon azok az autók, melyekbe már gyárilag beépítésre kerültek a hasonló szolgáltatásokat lehetővé tévő technológiák. Ezzel párhuzamosan az ezekkel kapcsolatos idegenkedésből származó ellenállás is egyre gyengébbé válik, amire egyre nagyobb mértékben ráerősítenek a penetráció növekedéséből eredő pozitív tapasztalatok, akár az ismerősök részéről is.

A felmérés egyik legnagyobb eredménye, hogy az UBI egyáltalán nem csak a legfiatalabb vezetők körében örvend nagy népszerűségnek, illetve közel sem csak az ő részükről mutatkozik érdeklődés a biztosítási forma iránt. A Willis Towers Watson négy korcsoportot vizsgált, név szerint az Y generációt („Millennials” - 1981-1992), az X generációt („Generation X”- 1965-1980), a Baby boomereket („Baby Boomers”- 1946-1964) és az idősebbeket („Older generations”- 1920-1945). Az Y generáció tagjainak közel fele már jelenleg is olyan autót vezet, ami gyárilag kapcsolódik a világhálóra, de az összes megkérdezett körében is 23 százalék az ilyen sofőrök aránya. Igen nagy piaci potenciált igazol az a tény is, hogy a megkérdezettek 55 – köztük az Y generáció 79 – százaléka a következő két évben mindenképpen olyan autót vásárol majd, ami már connected car technológiát tartalmaz. A legkívánatosabb technológiák rangsorát a karbantartási igényeket, meghibásodási értesítéseket érthető módon közvetítő szolgáltatások vezetik (58%), de nem sokkal lemaradva végeztek második helyen a vezetési aszisztencia szolgáltatások (55%). A wifi hozzáférés és az automatizált segítségnyújtás funkciók fontosságát nagyjából azonosra értékelték a megkérdezettek (37 és 38 százalék), megjegyzendő azonban, hogy az önvezető autók illetve szolgáltatások részesedése elenyésző lett.

Az UBI ugyanakkor teljes mértékben az adatok valósidejű megosztásán alapul, és jellemzően ez okozza a reménybeli felhasználótábor idegenkedését is elsődlegesen, azaz kiemelten érdekes, hogy az egyes korcsoportokban mekkora a hajlandóság privát vezetési információk megosztására. Az eredmények igen kecsegtetőek, átlagosan 81 százalék abszolút nyitott erre, és valamivel nagyobb (84%) azok aránya, akik egy előzetes próbaperiódus során legalábbis kipróbálnák a szolgáltatást. Alig 7 százalék azok aránya, aki nem gondolják azt, hogy az UBI jobb és igazságosabb rendszer lenne a jelenlegi biztosítási formáknál. Ez perszer nem jelenti azt, hogy ne lennének aggályos pontok számukra, a legtöbben tartanak attól, hogy idővel többet kellene fizetniük, mint jelenleg teszik (50%), de az UBI jellegéből adódó díjszint fluktuációból eredő költségtervezési nehézségek (38%) illetve a biztosító által begyűjtött adatok más célokra való felhasználása (38%) is a megkérdezettek jelentős részében legkevesebb aggodalmat kelt.

Ami azonban az UBI-t már megtapasztaló felhasználókat illeti – ők a megkérdezettek 13 százaléka, azaz arányuk megfelel az aktuális piaci penetrációnak – , az eddigi tapasztalatok igen pozitívak. Több mint 80 százalékuk teljesen, vagy inkább pozitívnak írta le az élményt, sőt 76 százalékuk arról számolt be, hogy a járulékos szolgáltatások következtében előnyére változott vezetési stílusuk. Az elégedettség egyébként minden korcsoportban általános, az Y generáció tagjainak 93, az X generáció 87, a Baby boomerek 79 és még az idősebbek 53 százaléka is abszolút jónak ítélte meg az UBI nyújtotta élményt. Érdekes módon nem a potenciális árkedvezmény az, ami leginkább hatással van a sofőrökre, hanem a járulékos szolgáltatások. Ezekért sokan, főleg az Y generáció tagjai akár többet is hajlandóak lennének fizetni. Közülük is leginkább a biztonsági funkciók népszerűek: az automatikus segélyhívás végzett az élen 45 százalékkal, ezt a tolvajkövetés követi 38 százalékkal, a harmadik legkedveltebb funkció pedig a meghibásodással kapcsolatos értesítések 35 százalékkal. Egy érdekes anomália is megmutatkozott a figyelemmegosztást gátló funkciókkal kapcsolatban. Ezek azok a technológiák, amik meggátolják például, hogy vezetés közben a telefontját nyomogassa a sofőr, és általánosságban a megkérdezettek kétharmada abszolút támogatja ezeket, mégis csak 18 százalék sorolta őket a három legnépszerűbb funkció közé. Ez leginkább azt mutatja, hogy alapvetően az emberek jónak, a saját biztonságukat növelőnek tartják azt, ha a többi sofőr ebből a szempontból is ellenőrzés alá kerül, de azt már nem annyira szeretnék, hogy ez az ellenőrzés rájuk is vonatkozzon. A kivételt a szülők jelentik, akiknek 97 százaléka kifejezetten örülne, ha megakadályozhatná ilyen módon gyermeke vezetés közbeni üzenetváltásait.

A kutatás összefoglalója eredeti nyelven itt érhető el

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Extrán drága lehet a biztosítás a Tesla modelljeire?

A Portfolio.hu cikke szerint egy amerikai biztosító az "abnormálisan gyakori" károkra...
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), mnb (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (72), katasztrófa (60), fogyasztóvédelem (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), felmérés (30), baleseti adó (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), kutatás (23), reálhozam (23), casco (22), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), befektetés (18), eiopa (18), allianz (18), union (18), devizahitel (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), roland berger (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), autó (15), nyereség (15), balesetbiztosítás (15), cea (14), kkv (14), eb (14), felvásárlás (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), aegon (14), ing (14), jelentés (14), fbamsz (13), kína (13), tőkemegfelelés (13), nyugdíjbiztosítás (13), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), genertel (12), használtautó (12), uniqa (12), ngm (12), k&h biztosító (11), kárigény (11), baleset (11), telematika (11), hamisítás (11), axa (11), fintech (11), usa (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), s&p (10), alkusz (10), ingatlan (10), groupama biztosító (10), villámkár (10), aviva (10), otp bank (9), kiberbűnözők (9), árvíz (9), kiberbűnűzés (9), vig (9), generali csoport (9), nn (9), egészségügy (9), ksh (9), mobil (8), netriskhu (8), kötvény (8), betörés (8), moodys (8), hurrikán (8), bamosz (8), verona (8), cig pannónia (8), alulbiztosítás (8), kórház (8), közvetítő (8), ügynök (7), pénztár (7), innováció (7), lakás (7), erste (7), fitch (7), pwc (7), buszbaleset (7), akvizíció (7), 4life direct (7), eset (7), mkb (7), ey magyarország (7), digitalizáció (7), autóipar (7), vihar (7), otp (7), kaszab attila (7), adósság (7), kiberbiztosítás (7), gdp (7), eredmény (7), felügyelet (6), agrárbiztosítás (6), unit-linked (6), hitelminősítés (6), insurtech (6), köbe (6), államkötvény (6), görögország (6), allianz hungária (6), adó (6), közvetítés (6), fagykár (6), deloitte (6), kpmg (6), hannover re (6), munkahely (6), megújuló energia (6), végtörlesztés (6), fejlesztés (6), online (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), big data (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), közlekedés (5), építőipar (5), munkanélküliség (5), am best (5), lakáspiac (5), vagyon (5), union biztosító (5), tanulmány (5), értékpapírosítás (5), szerződési jog (5), netrisk (5), gdpr (5), jövedelem (5), csőd (5), bróker (5), adatvédelem (5), mastercard (4), századvég (4), elnök (4), összeolvadás (4), signal (4), vienna life biztosító (4), birság (4), green holiday (4), posta (4), csok (4), határidő (4), iot (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), végtörlesztésl (4), m&a (4), insurance europe (4), lakástakarék (4), uniqa biztosító zrt (4), lengyelország (4), startup (4), válság (4), unicredit (4), államadósság (4), qbe (4), aon (4), iais (4), közúti baleset (4), lloyds (4), nn biztosító (4), profit (4), éghajlatváltozás (4), vienna insurance group (4), aon benfield (4), kárhányad (4), integráció (3), betegség (3), black friday (3), mesterséges intelligencia (3), aaa auto (3), lízing (3), ingatlanbiztosítás (3), ingatlanpiac (3), szolvencia ii (3), oktatás (3), k&h bank (3), hitelintézeti szemle (3), gilyén ágnes (3), drón (3), limra (3), magyarország (3), atradius (3), amerika (3), albérlet (3), cp contact (3), alapkezelő (3), díjfizetés (3), pénziránytű alapítvány (3), szlovákia (3), kötelező (3), biztosító (3), lakáhitel (3), mabisz konferencia (3), uniqa biztosító (3), nfm (3), elektromobilitás (3), kár (3), alulbiztosított (3), biztonság (3), nav (3), jármű (3), mi (3), vienna (3), bankkártya (3), blokklánc (3), bdo (3), nyugdíjpénztár (3), cafeteria (3), mikrobiztosítás (3), gyógyszer (3), trenkwalder (3), erste biztosító (3), befektetési alapok (3), létszámbővítés (3), eredmények (3), foglalkoztatottság (3), k&h biztos jövő index (3), nyaralás (3), gki (3), cig pannónia biztosító (3), internet (3), oecd (3), síbiztosítás (3), nak (3), viszontbiztosító (3), zöld kártya (3), adókedvezmény (3), fhb (3), kerékpár (2), windisch lászló (2), thomas hladky (2), dimenzió egyesület (2), önvezető autók (2), járműbiztosítás (2), olasz (2), határidők (2), n26 (2), pénz7 (2), clb (2), mentőcsomag (2), pzu (2), németország (2), blokkchain (2), magyar bankszövetség (2), földrengés (2), anglia (2), aig (2), szabályozás (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), dróntörvény (2), rekord (2), automatizáció (2), bíróság (2), munkaerő (2), unió (2), airbnb (2), uber (2), muisz (2), idd (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), árfolyamgát (2), aegon magyarország (2), személyi kölcsön (2), omnibus (2), fogyasztóvédelmi index (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), eljárás (2), astra (2), világbank (2), régió (2), román (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), terrorfenyegetettség (2), deloitte magyarország (2), ügyfélszolgálat (2), pioneer (2), portfoliohu konferencia (2), Általános egészségbiztosító (2), informatika (2), fenntarthatóság (2), cotar (2), környezettudatosság (2), piac (2), veronai buszbaleset (2), it (2), social media (2), biztosítótársaság (2), biztosítási piac (2), garancia (2), bankszektor (2), fizetés (2), agrár (2), tűzesetek (2), fhb csoport (2), marketing (2), ferma (2), fejlődő országok (2), ovb (2), korrupció (2), hr (2), atm (2), bűncselekmény (2), luxemburg (2), biztosítási díj (2), interjú (2), zsarolóvírus (2), díj (2), who (2), alapkamat (2), eub (2), leépítés (2), cyber (2), facebook (2), ukrajna (2), kölcsön (2), bankráció (2), bankbiztosítás (2), flottabiztosítás (2), generali-providencia (2), cig (2), panaszkezelés (2), olaszország (2), dimenzió biztosító (2), kiberbűnözés (2), unsar (2), technológia (2), thm (2), európa (2), abi (2), gyorshajtás (2), ajánlás (2), paypal (2), egészsébiztosítás (2), budapest bank (2), biztosításközvetítés (2), lopás (2), terror (2), microsoft (2), ausztria (2), infláció (2), baker tilly hungária (2), drágulás (2), kárérték (2), mobilfizetés (2), ingatlannethu (2), 2017 (2), bnp paribas cardif biztosító (2), kínai biztosítási szektor (2), jégkár (2), jogsértés (2), dublin (2), blockchain (2), értékesítés (2), ey (2), vállalkozás (2), eurostat (2), biztosítás és kockázat (2), pandurics anett (2), zurich (2), gyorsjelentés (2), mezőgazdaság (2), kampány (2), díjnavigátor (2), accenture (2), gazdaság (2), bizalom (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk