Nem pörög a kiberbiztosítás

 2017. március 7., kedd 15:00
A A
A kiberkockázatok rohamosan növekvő szintje ellenére továbbra sem lehet kiugróan nagy piaci penetrációról beszélni a biztosítási piacon. Habár az igény elvileg adott, az igénybe vett konstrukciók számában ez mégsem látszik, s bár biztosítói oldalon is egyre nagyobb a kínálat, a szakma továbbra is nagyon óvatos, ha a ilyen típusú kockázatokra kell fedezetet kínálnia.

A Deloitte nemrégiben közzétett tanulmánya egyfelől a kínált konstrukciókban látja a hibát, melyek a potenciális vásárlók szemében továbbra is elégtelen védelmet kínálnak, bizonytalanok, túlságosan bonyolultak és roppant költségesek. A tanácsadó cég szakértői szerint amennyiben a biztosítók nem képesek érdemben reagálni a fenti kritikákra, hamarosan a biztosítási piacon kívülről érkező szereplők tömhetik be a kínálkozó piaci rést, elütve a biztosítási szakmát az egyik legígéretesebb növekvési potenciáljától. Hogy mekkora potenciálról, illetve eddig elszalasztott lehetőségről van szó, azt már önmagában az USA piacának alakulása is tökéletesen példázza: a tavalyi év végéig az amerikai cégek alig harmada gondoskodott kiberbiztosításról, ami éves szinten 1,5-3 milliárd dolláros díjbevételt jelent, töredékét az USA több mint 505 milliárd dolláros díjbevétel jellemezte biztosítási piacának.


Az alacsony igénybevétel mögött meghúzódó okok igen szerteágazók, lényegében egyik érintett oldal sincsen könnyű helyzetben. A biztosítók egyik legnagyobb problémája, hogy a relatíve új fenyegetettség miatt nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű történelmi referencia adat, így meglehetősen nehéz prediktív modelleket felállítani. Az ilyen jellegű konstrukciók még nagyon frissek, a biztosítók saját adatai elégtelenek, nincs továbbá egy olyan megbízható, központi információforrás, ahonnan a kibereseményekről tájékozódni lehetne, sőt utóbbiak jelentős részére fény sem derül, vagy épp nem jelentik be az érintett cégek akár a presztízsveszteségtől félve, akár bizonyos adatvédelmi szabályozások sajátos tiltásai miatt.

Ugyancsak súlyos probléma, hogy a kibertámadások módozatai nagyon gyorsan fejlődnek, azaz a veszélynek való kitettség mértéke és típusai olyan ütemben változnak, hogy azzal nem képes lépést tartani egy biztosító sem. Ennek fényében már érthetőbb, miért olyan óvatosak a biztosítók, és miért lesz a végeredmény egy komplex, drága konstrukció, különösen ha ehhez hozzávesszük abbéli, igen reális félelmüket, hogy egy-egy kibertámadás potenciálisan akkumulálódó káresemények sorozatát indíthatja el amit nincs kockázatközösség, ami elviseljen. Részben ennek, a szerteágazó és folyamatosan evolválódó veszélyforrásoknak köszönhetően egyfajta csőlátás is megfigyelhető egyes biztosítóknál, azaz komplex védelem helyett inkább egyes gyakori káreseményekre kínálnak csak védelmet.


A vásárlói oldal sincs könnyebb helyzetben. Az alapvető problémát az okozza, hogy a döntéshozók gyakorta nincsenek tisztában magukkal a fenyegetésekkel sem, erről a bázisról kiindulva pedig érthető módon a kockázatok felmérésének, számszerűsítésének, a fedezet kiválasztásának sincs értelme már. Nem könnyíti a megértést az sem, hogy a kiberkockázatok kezelése gyakran számos egyéb kockázatkezelési konstrukció részeként jelenik meg. Nehéz átlátni, hogy milyen kockázatok fedezete megoldott már, illetve melyek azok amikéről még gondoskodni kell. Ebből a szemszögből nézve nem is feltétlenül az a probléma, hogy nincs olyan átfogó biztosítási termék, ami mindenre megoldást nyújt, hanem az, hogy egy ilyen alkalmazása egyáltalán nem lenne kifizetődő a cégeknek.


Azzal sem mondunk különösebb újdonságot, hogy szinte minden vállalkozásnak saját egyedi igényeire szabott kiberbiztosítási termékre lenne szüksége, ebből kifolyólag viszont nem is beszélhetünk sztenderdekről ezeknél a termékeknél. Ennek eredményeképp roppant nehéz összehasonlítani a piacon elérhető alternatívákat, fedezet, kondíciók, kivételek és természetesen ár tekintetében elképesztő a szórás. A sztenderdek hiánya ráadásul elég jó eséllyel vitás helyzeteket teremthet biztosító és biztosított között egy-egy nagyobb káresemény kapcsán, amit csak tovább súlyosbít a fenyegetettség határokat el nem ismerő jellegének, illetve az egyes országok szabályozásbeli különbségeinek kettőssége.


Kaotikus helyzet, minden egyes tényező önmagában elegendő lenne, hogy ellehetetlenítse az ágazat működését, megoldást azonban roppant nehéz akár csak egyre is találni. Előrelépést jelenthetne például a jelenlegi biztosítói kockázati modellek lecserélése a kiberbiztonság esetén, mivel ezek a kockázatok a korábban említett okok miatt alkalmatlanok arra, hogy prediktív modellekkel mérjék fel őket. Ehelyett egy kockázatközpontú megközelítésre lenne szükség, ami a biztosítottól az eddigieknél aktívabb szerepvállalást várna el a megelőzés, felderítés és kárkezelés területein. Ugyancsak célravezető lehet egyfajta munkamegosztás a biztosítók között, melyben a piac szereplői ahelyett, hogy mindent igyekeznek lefedni, inkább egy-egy területre, kockázattípusra fókuszálnának, azaz már előzetesen szegmentálnák a piacot. Ezzel át is léptünk a szorosabb biztosítói együttműködés területére, ugyanis így akár rutinszerűen valósulhatnának meg olyan konstrukciók, ahol egy szerződés égisze alatt a biztosított számos szakértő biztosítóval áll kapcsolatban, melyek mindegyike hatékonyabban tudja ellátni a saját területére vonatkozó feladatokat, felmérni a speciális igényeket, és kidolgozni a megfelelő kondíciókat. A A szakértő biztosítók színrelépése ráadásul azt is lehetővé tenné, hogy olyan utókezelés jellegű szolgáltatások jelenjenek meg a biztosítás részeként, amik a kárérték megfizetése mellett a káresemény utáni működés minél gyorsabb visszaállításában segítenék a biztosítottat, azaz valódi partneri viszonyt alakítana ki biztosító és biztosított között, növelve a vásárlói bizalmat.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Jó hír: pénzügyi tudatosság terén már közel a női-férfi egyenjogúság

Miben különböznek a nők és a férfiak, ha pénzügyekről van szó? A nők jobban odafigyelnek...
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (97), díjbevétel (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (73), fogyasztóvédelem (60), katasztrófa (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), baleseti adó (30), felmérés (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), casco (23), kutatás (23), reálhozam (23), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), eiopa (18), befektetés (18), devizahitel (18), union (18), allianz (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), csalás (17), roland berger (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), balesetbiztosítás (15), autó (15), nyereség (15), felvásárlás (14), aegon (14), cea (14), kkv (14), jelentés (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), ing (14), tőkemegfelelés (13), kína (13), fbamsz (13), nyugdíjbiztosítás (13), uniqa (12), ngm (12), használtautó (12), gépjármű biztosítás (12), gépjármű (12), genertel (12), stressz-teszt (12), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), k&h biztosító (11), kárigény (11), ingatlan (11), telematika (11), usa (11), hamisítás (11), axa (11), fintech (11), baleset (11), villámkár (10), aviva (10), s&p (10), alkusz (10), groupama biztosító (10), kiberbűnűzés (9), ksh (9), generali csoport (9), kiberbűnözők (9), vig (9), egészségügy (9), otp bank (9), árvíz (9), nn (9), kórház (8), alulbiztosítás (8), mobil (8), bamosz (8), verona (8), közvetítő (8), cig pannónia (8), betörés (8), kötvény (8), hurrikán (8), netriskhu (8), moodys (8), 4life direct (7), lakás (7), vihar (7), otp (7), insurtech (7), akvizíció (7), erste (7), pwc (7), pénztár (7), innováció (7), fitch (7), kiberbiztosítás (7), kaszab attila (7), mkb (7), digitalizáció (7), eset (7), eredmény (7), gdp (7), ey magyarország (7), adósság (7), autóipar (7), ügynök (7), buszbaleset (7), unit-linked (6), közvetítés (6), fejlesztés (6), hannover re (6), adó (6), köbe (6), görögország (6), fagykár (6), munkahely (6), agrárbiztosítás (6), megújuló energia (6), deloitte (6), végtörlesztés (6), kpmg (6), hitelminősítés (6), allianz hungária (6), államkötvény (6), felügyelet (6), big data (5), jövedelem (5), gdpr (5), értékpapírosítás (5), union biztosító (5), tanulmány (5), online (5), netrisk (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), vagyon (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), adatvédelem (5), csőd (5), szerződési jog (5), bróker (5), építőipar (5), lakáspiac (5), am best (5), közlekedés (5), munkanélküliség (5), birság (4), összeolvadás (4), államadósság (4), uniqa biztosító zrt (4), vienna life biztosító (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), iot (4), határidő (4), lakástakarék (4), vienna insurance group (4), közúti baleset (4), századvég (4), bdo (4), qbe (4), insurance europe (4), csok (4), m&a (4), iais (4), nn biztosító (4), aon benfield (4), kárhányad (4), unicredit (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), startup (4), ingatlanpiac (4), profit (4), mastercard (4), lengyelország (4), signal (4), posta (4), elnök (4), aon (4), éghajlatváltozás (4), lloyds (4), válság (4), lakáhitel (3), biztonság (3), integráció (3), betegség (3), k&h biztos jövő index (3), ingatlanbiztosítás (3), nyugdíjpénztár (3), blokklánc (3), kötelező (3), gki (3), elektromobilitás (3), zöld kártya (3), alapkezelő (3), atradius (3), mesterséges intelligencia (3), bankkártya (3), lízing (3), drón (3), nav (3), nfm (3), szolvencia ii (3), szlovákia (3), k&h bank (3), jármű (3), gilyén ágnes (3), eredmények (3), cafeteria (3), kár (3), oktatás (3), cp contact (3), mikrobiztosítás (3), trenkwalder (3), vienna (3), cig pannónia biztosító (3), foglalkoztatottság (3), black friday (3), nak (3), limra (3), magyarország (3), uniqa biztosító (3), erste biztosító (3), adókedvezmény (3), biztosító (3), oecd (3), gyógyszer (3), albérlet (3), viszontbiztosító (3), díjfizetés (3), internet (3), nyaralás (3), hitelintézeti szemle (3), alulbiztosított (3), befektetési alapok (3), mi (3), létszámbővítés (3), mabisz konferencia (3), fhb (3), síbiztosítás (3), amerika (3), aaa auto (3), pénziránytű alapítvány (3), budapest bank (2), kínai biztosítási szektor (2), kárérték (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), agrár (2), cotar (2), microsoft (2), jégkár (2), bnp paribas cardif biztosító (2), social media (2), piac (2), fenntarthatóság (2), uber (2), személyi kölcsön (2), pioneer (2), thomas hladky (2), munkaerő (2), ügyfélszolgálat (2), bdo magyarország (2), kárbejelentés (2), dimenzió egyesület (2), aegon magyarország (2), Általános egészségbiztosító (2), portfoliohu konferencia (2), n26 (2), eljárás (2), olasz (2), windisch lászló (2), járműbiztosítás (2), blokkchain (2), fogyasztóvédelmi index (2), önvezető autók (2), ingatlannethu (2), biztosítási piac (2), anglia (2), dróntörvény (2), földrengés (2), baker tilly hungária (2), deloitte magyarország (2), idd (2), automatizáció (2), unió (2), román (2), veronai buszbaleset (2), környezettudatosság (2), paypal (2), airbnb (2), aig (2), rekord (2), határidők (2), gyorsjelentés (2), bankszektor (2), pénz7 (2), világbank (2), abi (2), cyber (2), it (2), informatika (2), who (2), interjú (2), astra (2), fizetés (2), muisz (2), drágulás (2), accenture (2), terror (2), kerékpár (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), árfolyamgát (2), terrorfenyegetettség (2), magyar bankszövetség (2), mentőcsomag (2), németország (2), szabályozás (2), lopás (2), eurostat (2), díj (2), kampány (2), ajánlás (2), gazdaság (2), egészsébiztosítás (2), régió (2), tűzesetek (2), alapkamat (2), bizalom (2), biztosításközvetítés (2), mobilfizetés (2), bíróság (2), clb (2), jogsértés (2), mezőgazdaság (2), unsar (2), pzu (2), európa (2), kiberbűnözés (2), ausztria (2), infláció (2), gyorshajtás (2), korrupció (2), ukrajna (2), facebook (2), atm (2), olaszország (2), panaszkezelés (2), generali-providencia (2), flottabiztosítás (2), bankbiztosítás (2), bűncselekmény (2), hr (2), luxemburg (2), ey (2), értékesítés (2), dublin (2), biztosítás és kockázat (2), vállalkozás (2), fejlődő országok (2), ovb (2), eub (2), zsarolóvírus (2), thm (2), dimenzió biztosító (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), marketing (2), garancia (2), bankráció (2), pandurics anett (2), biztosítási díj (2), omnibus (2), technológia (2), kölcsön (2), fhb csoport (2), biztosítótársaság (2), leépítés (2), díjnavigátor (2), ferma (2), cig (2), zurich (2), blockchain (2), 2017 (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk