Nincs megoldhatatlan feladat

 2017. november 10., péntek 14:00
A A
Lex Tan az insurtech világának egyik legbefolyásosabb, legmeghatározóbb szereplője. November 7-én a MABISZ konferenciáján osztotta meg tapasztalatait a jelenlévőkkel, mint a nemzetközi insurtech piac egyik leggyorsabban fejlődő vállalatának, a MotionsCloudnak alapító vezérigazgatója. Élve a lehetőséggel a biztosítás digitalizációjának aktuális kérdéseiről kérdeztük.

Óriási, és egyre nagyobb a választék az elérhető insurtech megoldások között a piacon, a biztosítók számára komoly kihívást jelenthet a számukra megfelelő alternatívák kiválasztása. Mit tanácsol, hogyan alakítsa ki egy biztosító digitális fejlesztési stratégiáját? 

Mindenekelőtt a szervezeten belüli szándéknak, akaratnak kell megszületnie. Ez nem csak a legfelső vezetés meggyőzését jelenti, sőt általában ez a legkönnyebb feladat. A legtöbb cég, biztosító a középvezetői rétegek esetén ütközik ellenállásba, márpedig a konkrét lépések implementálása éppen rajtuk áll, vagy bukik. A legtöbben éppen ezért, a középvezetés elköteleződésének biztosításáért, illetve munkájuk segítése érdekében úgynevezett innovációs csapatokat hoznak létre. Ez a csapat az, ami folyamatosan edukálja az érintetteket és velük szorosan együttműködve hajtják végre a szükséges változtatásokat, elhárítják az esetleges akadályokat, megoldásokat keresnek a felmerülő problémákra, és ezzel párhuzamosan új innovációs irányokat is keresnek. Az is eldöntendő kérdés, hogy a szükséges technológiai fejlesztések házon belül történjenek, vagy a piacon elérhető alternatívák közül válogassanak a biztosítók, jellemzően az utóbbi megoldást preferálják a biztosítók. Az innovációs csapat ebben is segíthet, hiszen közvetlen rálátása van a mindennapos munkafolyamatokra és jó esetben az aktuálisan elérhető megoldásokkal kapcsolatosan is naprakészek. Tovább lehet árnyalni a dolgot, ha a biztosító akcelerátorként lép fel, inkubens programot indít, így maga köré gyűjtheti a számára potenciálisan hasznos insurtech kezdeményezéseket. 

Külső szakértő, tanácsadó felkérése is opció lehet, de persze azt sem szabad elfelejteni, hogy egy biztosítónál rengeteg insurtech vállalat házal a megoldásaival. Ezekből a tárgyalásokból, megbeszélésekből is sokat lehet tanulni, tágíthatja a szervezet látókörét és új ötleteket is adhat. Bármelyik utat is választja az adott biztosító, úgy gondolom a cégen belüli, dedikáltan csak ezzel foglalkozó csapat felállítását nem lehet, vagy nem érdemes megkerülni, ez alapvető szükséges egy fejlődni vágyó cégnek.

Időről-időre felbukkan azért pár olyan insurtech vállalat, ami nem a kooperációra, hanem a hatalomátvételre törekszik. Gyakran előkerül annak is a lehetősége, hogy valamelyik tech óriás, mint a Google, az Amazon vagy a Facebook szereplőként jelenik meg a biztosítási piacon. Mennyire reális a tradicionális biztosítók külső fenyegetettsége? 

Természetesen van olyan insurtech vállalat, ami önállóan próbál biztosítási tevékenységet végezni a maga módján. Ilyenkor érdemes megnézni ezek befektetői hátterét, azokra lehet érdemes figyelni, amik mögött klasszikus biztosítási piaci szereplőket is találunk. Szigorúan a jelenre vonatkozóan azt mondanám, hogy egyelőre nem jelentenek komoly veszélyt a meglévő status quo-ra, de abban is biztos vagyok, hogy a jövőben egyre több ilyen vállalat lép majd piacra. Már most lehet látni a szabályozás változásainak azon irányait, amik ezt majd minél több hasonló szereplő számára lehetővé fogják tenni. Ennek elsődleges okát a fogyasztói elvárások drasztikus megváltozásában kell keresni, sajnos szinte akármelyik országba megyünk, a hagyományos biztosítókkal szembeni percepciók ugyanazok: lassan fizet, nem fizet, a kártérítés körülményes, csak a káresemény bekövetkeztéig fair partner. Ma már azonban egyre tudatosabbak a fogyasztók és ha egy új szereplő gyorsaságot, egyszerűséget, érthetőséget és transzparenciát kínál, sőt bizonyítja is hogy képes erre, akkor nagyon gyorsan át fognak pártolni hozzá. A veszély tehát reális, egyelőre még azonban az út elején járunk, van ideje a hagyományos szereplőknek is, hogy ebbe az irányba mozduljanak el, bár nekik nyilván nehezebb, hiszen nem tiszta lappal indulnak. 

Ami a nagy tech vállalattok biztosítói piacon való megjelenését illeti, az már sokkal potenciálisabb veszély. Google, Facebook vagy Amazon, egy dolog közös bennük: rengeteg releváns adatot tudnak a felhasználóikról, melyek segítségével a végsőkig perszonalizált terméket tudnak számukra kínálni és pontosan akkor, amikor szükségük van rá. Abban a pillanatban, mikor úgy döntenek meglépik ezt, a hagyományos biztosítóknak lesz miért aggódniuk. Ráadásul épp a Google-ről tudni is lehet, hogy jó pár projektje van, amik ebben az irányban tapogatóznak. A Google Compare relatíve gyorsan lefújt kísérleti szakasza korántsem jelenti azt, hogy a keresőóriás többet nem fog próbálkozni.

Ha már említette a szabályozást, gyakran elhangzó érv, hogy a szigorú jogszabályi környezet a biztosítói innováció egyik legnagyobb akadálya. Egyetért ezzel?

A saját tapasztalataim alapján nincs olyan szabályozási követelmény, amire ne lehetne megfelelő válaszokat adni. A MotionsCloud éppen az egyik legszigorúbb jogszabályi keretek között működő német piacon indult útjára, és egyelőre nem volt még olyan feltétel, aminek ne tudtunk volna eleget tenni, nem kellett kompromisszumos megoldásokat alkalmazni, a szolgáltatás az eredeti innovációs célnak megfelelően valósult meg. Lehet hogy erősen hangzik, de a személyes véleményem az, hogy sok esetben ez csak egy bevett kifogás a biztosítók részéről, amire rá lehet fogni egy-egy innováció bevezetésének az elhalasztását. Németországban is rengeteg alkalommal ütköztünk ebbe a falba, de nincs olyan probléma, amit ne lehetne megoldani, csupán foglalkozni kell vele, a megfelelő válaszokkal le lehet törni ezt az ellenállást. Hozzáállás tekintetében ma már rá sem lehet ismerni az egy-két évvel ezelőtti német piacra. Könnyen lehet persze, hogy vannak olyan szabályozási kérdések Magyarországon, amiket nem ismerek, de látatlanban sem feltétlenül gondolom azt, hogy ezek feloldhatatlan korlátokat szabnának a fejlődésnek. Például egy felhőalapú szolgáltatás is tud privát módon, az adattárolók fizikai helyét precízen behatárolva, az adott felügyeleti szerv elvárásainak megfelelően működni. Elég csak azt mérlegelni, az adott újítás érdemben tud-e javítani a vállalat működésén, minden másra lehet valamilyen, a jogszabályokat is kielégítő megoldást találni.

A GDPR tekintetében sem számít komoly változásokra?

A legtöbben valamiért úgy tekintenek a GDPR-ra, mint egy semmiből hirtelen megjelenő jelenségre, ami legkevésbé sem igaz. A személyes adatok védelme nem új keletű, eddig is voltak és vannak érvényes irányelvek, amik ugyan országonként másképp lettek megvalósítva, de maga az alapelv mindenütt ugyanaz. A GDPR egy upgrade, ami elsősorban a transzparencia növelését szolgálja. Most is hozzá kell az ügyfélnek járulnia adatai felhasználásához, de jelenleg nem tudhatja pontosan, hogy mire is használják azokat. A GDPR éppen ezt hivatott orvosolni amellett, hogy egységessé teszi ennek gyakorlatát Európában. A biztosítók számára persze kihívás, hogy az ügyfeleik számára érthetően tudják kommunikálni, miért is van szükségük az adataikra, továbbá át kell alakítaniuk az adatkezelési gyakorlatukat különös tekintettel azokra az esetekre, mikor az ügyfél a hozzájárulását visszavonja. Azt gondolom elsősorban a régi ügyfelekkel lehetnek problémák, a GDPR után érkezők viszont lényegében tiszta lappal indulnak. Erre az átmeneti állapotra nyilvánvalóan fel kell majd készülnie a biztosítóknak.

Mit gondol azokról a technológiákról, amik fundamentálisan alakíthatják át biztosítás intézményét, háttérfolyamatait, ehhez viszont az egész szektor együttműködése szükséges? Lát ilyen széleskörű kooperációra, ezen technológiák bevezetésére akár a közeljövőben?

Abszolút. Ha jól sejtem többek között a blokkláncra gondol, és ez a technológia az egyik legjobb példája annak, hogy miért gondolom így. Ma lényegében a biztosítási piac legnagyobb szereplői alkotta konzorciumok teljes mellszélességgel felsorakoztak a blokklánc mögött, közösen kutatják a lehetőségeket és már bizonyos keretek között tesztelik is az elképzeléseiket, a gyakorlati megvalósítást. Önmagában akkora piaci erőt képviselnek ezek az együttműködések, hogy nehéz elképzelni olyan dolgot, amit ne tudnának együttesen átvinni a szektoron. Ha ők blokklánc alapokra helyezik a működésüket, a többi szereplőnek nem igazán lesz más választása, mint az alkalmazkodás. Persze ez olyan technológiák esetében működhet, amiknek előnyei egyértelműek az egész szakma számára, azaz ha a blokkláncnál maradunk, akkor drasztikusan gyorsabb, hatékonyabb, sokkal inkább transzparens működést ígérnek. A bevezetést pedig nem egyik napról a másikra kell elképzelni. A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy első körben kisebb, zártabb, csak egyes szegmensekre kiterjedő ökoszisztémák jönnek létre, melyeket idővel fokozatosan kiterjesztenek majd.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (107), megtakarítás (100), kgfb (97), díjbevétel (97), öngondoskodás (94), nyugdíj (87), életbiztosítás (77), mabisz (76), fogyasztóvédelem (63), katasztrófa (60), bank (59), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (50), generali (49), gépjármű-biztosítás (48), eu (47), ingatlancom (45), pszáf (44), szolvencia (43), elemzés (43), biztosítás (42), utasbiztosítás (42), káresemény (41), felmérés (39), kutatás (39), hitelezés (38), bírság (33), lakásár (33), nem-életbiztosítás (33), swiss re (31), baleseti adó (30), ksh (30), románia (29), munich re (28), viharkár (28), casco (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (25), klímaváltozás (24), hitel (23), reálhozam (23), felelősségbiztosítás (23), brexit (22), lakáshitel (22), befektetés (21), union (20), hitelminősítő (20), allianz (19), groupama (19), k&h (19), devizahitel (18), természeti katasztrófa (18), roland berger (18), eiopa (18), aegon (17), konferencia (17), vagyonbiztosítás (17), kiberbiztonság (17), csalás (17), kína (17), magánnyugdíj (16), kkv (16), balesetbiztosítás (16), ingatlan (16), nyereség (16), pénzügyi szektor (16), nyugdíjbiztosítás (15), autó (15), felvásárlás (14), jelentés (14), egészségügy (14), nem-élet biztosítás (14), cea (14), eb (14), ing (14), cig pannonia (14), baleset (14), ngm (14), fbamsz (13), eurostat (13), tőkemegfelelés (13), fintech (13), uniqa (13), genertel (12), használtautó (12), telematika (12), gdp (12), k&h biztosító (12), építőipar (12), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), nn (11), árvíz (11), groupama biztosító (11), hamisítás (11), digitalizáció (11), axa (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), usa (11), alkusz (11), kárigény (11), hent (11), hurrikán (10), s&p (10), villámkár (10), aviva (10), generali csoport (9), moodys (9), vig (9), lakáspiac (9), cig pannónia (9), kiberbűnűzés (9), kiberbűnözők (9), otp bank (9), ingatlanpiac (9), munkanélküliség (8), mobil (8), adó (8), gki (8), innováció (8), kórház (8), erste (8), pénztár (8), netriskhu (8), betörés (8), nav (8), pwc (8), eredmény (8), alulbiztosítás (8), közvetítő (8), autóipar (8), csok (8), kötvény (8), ügynök (8), verona (8), bamosz (8), union biztosító (7), vihar (7), fitch (7), deloitte (7), 4life direct (7), mkb (7), buszbaleset (7), otp (7), kaszab attila (7), online (7), lengyelország (7), infláció (7), adósság (7), vagyon (7), turizmus (7), eset (7), lakás (7), netrisk (7), kpmg (7), tanulmány (7), akvizíció (7), gazdasági növekedés (7), kiberbiztosítás (7), ey magyarország (7), insurtech (7), vienna life (6), unit-linked (6), bróker (6), profit (6), gdpr (6), végtörlesztés (6), önvezető autó (6), oecd (6), közvetítés (6), biztosítási piac (6), fagykár (6), fejlesztés (6), bankkártya (6), megújuló energia (6), munkahely (6), allianz hungária (6), hannover re (6), felügyelet (6), hitelminősítés (6), adatvédelem (6), görögország (6), kár (6), lakásépítés (6), agrárbiztosítás (6), unicredit (6), nemzeti agrárgazdasági kamara (6), államkötvény (6), köbe (6), államadósság (5), éghajlatváltozás (5), am best (5), hitelfelvétel (5), mezőgazdaság (5), csőd (5), lízing (5), értékpapírosítás (5), biztosítási szektor (5), gender direktíva (5), növekedés (5), gfk (5), síbiztosítás (5), startup (5), közlekedés (5), albérlet (5), szerződési jog (5), big data (5), jövedelem (5), világbank (5), lakástakarék (5), qbe (4), közúti baleset (4), nyesz (4), tállai andrás (4), idd (4), határidő (4), nfm (4), jégkár (4), vienna life biztosító (4), mastercard (4), black friday (4), cafeteria (4), vienna insurance group (4), századvég (4), insurance europe (4), nn biztosító (4), bdo (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), fhb (4), készpénz (4), iot (4), előrejelzés (4), uniqa biztosító zrt (4), elektromos autó (4), betegség (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), birság (4), nyugdíjpénztár (4), posta (4), foglalkoztatottság (4), iais (4), oktatás (4), összeolvadás (4), aon benfield (4), aon (4), lloyds (4), adókedvezmény (4), válság (4), elnök (4), signal (4), m&a (4), kárhányad (4), orvoshiány (3), eredmények (3), biztosításközvetítés (3), biztonság (3), mikrobiztosítás (3), cp contact (3), cig (3), juttatás (3), fizetés (3), pandurics anett (3), szlovákia (3), bankráció (3), biztosító (3), jármű (3), gilyén ágnes (3), részvény (3), ingatlanbiztosítás (3), magyarország (3), amerika (3), vienna (3), nyaralás (3), it (3), blokklánc (3), webáruház (3), mabisz konferencia (3), kötelező (3), németország (3), uniqa biztosító (3), internet (3), befektetési alapok (3), alapkezelő (3), mesterséges intelligencia (3), nak (3), trenkwalder (3), karácsony (3), duna house (3), integráció (3), nemzetgazdasági minisztérium (3), datahouse (3), eladás (3), szabályozás (3), lakáhitel (3), limra (3), mi (3), otp nyugdíjpénztár (3), cig pannónia biztosító (3), munkaerőhiány (3), k&h biztos jövő index (3), ingatlanár (3), díjfizetés (3), hitelintézeti szemle (3), alulbiztosított (3), tbsz (3), állampapír (3), intrum justitia (3), pénziránytű alapítvány (3), osztalék (3), ügyfélélmény (3), mge (3), lakáseladás (3), n26 (3), logisztika (3), online vásárlás (3), erste biztosító (3), budapest bank (3), elektromobilitás (3), k&h bank (3), drón (3), aaa auto (3), atradius (3), cafetéria (3), zöld kártya (3), veronai buszbaleset (3), szolvencia ii (3), gyógyszer (3), bankbiztosítás (3), facebook (3), egészségpénztár (3), drágulás (3), okostelefon (3), létszámbővítés (3), leépítés (3), thm (3), kártérítés (3), zurich (3), viszontbiztosító (3), pzu (2), életjáradék (2), portfoliohu konferencia (2), gazdaság (2), deviza (2), minimálbér (2), piaci részesedés (2), gyorshajtás (2), önvezető autók (2), unsar (2), omnibus (2), kiskereskedelem (2), egészsébiztosítás (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), ferma (2), baker tilly hungária (2), lakossági fogyasztás (2), panaszkezelés (2), ipari termelés (2), automatizáció (2), develor (2), flottabiztosítás (2), egyesülés (2), pioneer (2), generali-providencia (2), olaszország (2), tűzesetek (2), dimenzió biztosító (2), dublin (2), fogyasztási hitel (2), bűncselekmény (2), rekord (2), magyar nemzeti bank (2), díj (2), luxemburg (2), dimenzió (2), mobilfizetés (2), munkaerő (2), bíróság (2), kerékpár (2), bizalom (2), bankbetét (2), díjak (2), határidők (2), ukrajna (2), aig (2), európa (2), kampány (2), munkaerőpiac (2), kh (2), microsoft (2), accenture (2), állami támogatás (2), biztos jövő index (2), újlakás-építés (2), jogsértés (2), clb (2), jelzáloghitel (2), euroövezet (2), halálozás (2), nyugdíj-biztosítás (2), házasságkötés (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítótársaság (2), lopás (2), y generáció (2), áfa-csökkentés (2),  (2), kölcsön (2), 2017 (2), pénz7 (2), magyar bankszövetség (2), pályázat (2), start-up (2), zsarolóvírus (2), okos szemüveg (2), terror (2), ausztria (2), biztosítási díj (2), gépjárműpiac (2), paypal (2), időjárás (2), telenor (2), lakossági megtakarítás (2), theresa may (2), technológia (2), muisz (2), hozam (2), szÉp-kártya (2), régió (2), készház (2), forint (2), enet (2), gépjármű-értékesítés (2), egészség (2), díjnavigátor (2), várható élettartam (2), társasház (2), export (2), alapkamat (2), lakástűz (2), használtautó-eladás (2), élelmiszer (2), eljárás (2), davos (2), vállalkozás (2), gvh (2), áremelkedés (2), import (2), flotta (2), kínai biztosítási szektor (2), versenytörvény (2), ey (2), garancia (2), marketing (2), biztosítás és kockázat (2), használt autó (2), ovb (2), mkb-pannónia (2), dróntörvény (2), átlagkereset (2), pew research center (2), blockchain (2), bnp paribas cardif biztosító (2), psd2 (2), ipsos (2), szerződéses feltétel (2), piac (2), tűzkár (2), cotar (2), Általános egészségbiztosító (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), ingatlannethu (2), cyber (2), utazás (2), interjú (2), fogyasztóvédelmi index (2), mezőgazdasági biztosítás (2), aegon magyarország (2), atm (2), korrupció (2), social media (2), informatika (2), cib (2), adóbevallás (2), eub (2), orfk (2), ügyfélszolgálat (2), autóbérlés (2), román (2), olasz (2), járműbiztosítás (2), bankszektor (2), világgazdasági fórum (2), kárérték (2), deloitte magyarország (2), budapest (2), személyi kölcsön (2), astra (2), carsharing (2), árfolyamgát (2), euróövezet (2), értékesítés (2), úti cél (2), gyorsjelentés (2), kid (2), blokkchain (2), lakásárak (2), e-kereskedelem (2), capital economics (2), unió (2), európai bizottság (2), abi (2), uber (2), airbnb (2), terrorfenyegetettség (2), dimenzió egyesület (2), agrár (2), online kereskedelem (2), németh dávid (2), thomas hladky (2), windisch lászló (2), táppénz (2), ajánlás (2), biztositashu (2), hr (2), földrengés (2), ingatlanértékesítés (2), kiberbűnözés (2), magyar lízingszövetség (2), fejlődő országok (2), környezettudatosság (2), posta biztosító (2), anglia (2), mentőcsomag (2), fenntarthatóság (2), magán egészségügyi ellátás (2), who (2), fhb csoport (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk