Többet fizetünk, ha alacsony árakkal találkozunk

 2017. december 14., csütörtök 13:00
A A
Lényegesen összetettebb folyamat játszódik le az agyunkban, mikor azt próbáljuk eldönteni, mennyire drága egy adott termék, vagy szolgáltatás. Azt már eddig is tudtuk, hogy ezekben az esetekben nem abszolút mércét használunk, hanem alapvetően összehasonlítás mentén hozunk ítéletet, de egy nemrégiben publikált kutatás szerint a későbbi költéseink nagyságát is befolyásolja, hogy milyen árszínvonalú termékekkel találkoztunk korábban.

A Proceedings of the National Academy of Sciences tudományos folyóiratban megjelent kutatás végletesen leegyszerűsítve azt mondja, hogy amennyiben alacsony árakkal találkozunk, a későbbiekben hajlamosak vagyunk többet fizetni, miközben ennek ellentétje is igaz: a drágább termékekkel találkozók későbbi költéseiket fogják vissza. "Egy áru értékének meghatározásakor egyáltalán nem csak az adott terméket vesszük alapul." - mondja Kenway Louie, a New York Egyetem professzora, a tanulmány egyik szerzője. "Az értékelési folyamat alapvetően relatív, az emberek ugyanazt a terméket egész másképp árazzák korábbi környezetüktől függően." - teszi hozzá. Konkért gyakorlati esetre lefordítva ez azt jelenti, hogy egy adott termék árát egész másképp érzékeljük attól függően, hogy előtte milyen árú termékeket néztünk, vagy hogy milyen árrú termékek között találkozunk vele.

A kísérlethez a kutatócsoport az élelmiszereket választotta, ezekről ugyanis jó eséllyel minden kísérleti alanynak volt már valamilyen előzetes tudása. Az első szakaszban megkérték az alanyokat, hogy árazzanak be 30 élelmiszert, azaz mondják meg mennyit lennének hajlandóak értük fizetni. Az eredmények alapján rangsorolták ezeket, majd a 10 legolcsóbbnak ítéltet felhasználva sorozatos teszteknek vetették alá az alanyokat, hogy elérjék a kívánt "alacsony árkörnyezet" állapotot, úgynevezett adaptív blokkot, azaz lényegében csak arra használták fel a különfle feladatokat, hogy minél többször szembesítsék az olcsó termékekkel a kísérletben résztvevőket.

Ezután az elejétől kezdve megismételték az első szakaszt, azaz újra beáraztatták mind a 30 terrméket, az eredmények pedig azt mutatták, hogy a résztvevők magasabb árszintet határoztak meg, mint korábban. Ezután megfordították a dolgot, a 10 legdrágább termékkel kondícionálták az alanyokat, és ennek megfelelően folytatták le a már ismertetett kísérleti szakaszokat. Az eredmény ebben az esetben éppen ellentétes lett, azaz a drágább termékekkel trenírozott kísérleti alanyok már lényegesen alacsonyabbra állították be az utolsó szakaszban a 30 termék árát, mint azt korábban tették.

A kutatás már csak abból a szempontból is érdekes, hogy az eredmények alapján az alkalmazkodás éppenúgy jelen van az értékek meghatározásában, mint egyéb kognitív tapasztalások esetén, azaz alapvetően meghatároz a környezet. Ahogy például a szemünk sötétebb tónusúnak érzékeli a szürke színt, ha napsütésben látja, mintha egy sötét szobában tenné, a dolgok értékének meghatározásában is elképesztő hatással bír ránk, hogy épp milyen közvetlen előzetes tapasztalással rendelkezünk. A legtöbb kutatással ellentétben itt a gyakorlati haszon is azonnal tetten érhető, eszerint ugyanis korántsem mindegy, hogy épülnek fel azok az akár offline, akár online felületek, milyen termékekkel és árakkal találkozik ezeken a fogyasztó a vásárlási út során, mire eljut a tényleges vásárlási döntés meghozataláig. Habár a logika azt diktálná, minél drágább terrmékekkel találkozik a fogyasztó, annál hajlamosabb lecsapni egy kedvezőbb árú ajánlatra, jelen kutatás eredményei alapján ez éppen fordítva működik.

 

 

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Cisco: 6 technológiai trend 2018-ra és a rákövetkező évekre

„A Cisco előrejelzése szerint a blockchain, az autonóm eszközök és a virtuális...
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (107), megtakarítás (100), kgfb (97), díjbevétel (97), öngondoskodás (94), nyugdíj (87), életbiztosítás (77), mabisz (76), fogyasztóvédelem (63), katasztrófa (60), bank (59), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (50), generali (49), gépjármű-biztosítás (48), eu (47), ingatlancom (45), pszáf (44), szolvencia (43), elemzés (43), biztosítás (42), utasbiztosítás (42), káresemény (41), felmérés (39), kutatás (39), hitelezés (38), bírság (33), lakásár (33), nem-életbiztosítás (33), swiss re (31), baleseti adó (30), ksh (30), románia (29), munich re (28), viharkár (28), casco (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (25), klímaváltozás (24), hitel (23), reálhozam (23), felelősségbiztosítás (23), brexit (22), lakáshitel (22), befektetés (21), union (20), hitelminősítő (20), allianz (19), groupama (19), k&h (19), devizahitel (18), természeti katasztrófa (18), roland berger (18), eiopa (18), aegon (17), konferencia (17), vagyonbiztosítás (17), kiberbiztonság (17), csalás (17), kína (17), magánnyugdíj (16), kkv (16), balesetbiztosítás (16), ingatlan (16), nyereség (16), pénzügyi szektor (16), nyugdíjbiztosítás (15), autó (15), felvásárlás (14), jelentés (14), egészségügy (14), nem-élet biztosítás (14), cea (14), eb (14), ing (14), cig pannonia (14), baleset (14), ngm (14), fbamsz (13), eurostat (13), tőkemegfelelés (13), fintech (13), uniqa (13), genertel (12), használtautó (12), telematika (12), gdp (12), k&h biztosító (12), építőipar (12), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), nn (11), árvíz (11), groupama biztosító (11), hamisítás (11), digitalizáció (11), axa (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), usa (11), alkusz (11), kárigény (11), hent (11), hurrikán (10), s&p (10), villámkár (10), aviva (10), generali csoport (9), moodys (9), vig (9), lakáspiac (9), cig pannónia (9), kiberbűnűzés (9), kiberbűnözők (9), otp bank (9), ingatlanpiac (9), munkanélküliség (8), mobil (8), adó (8), gki (8), innováció (8), kórház (8), erste (8), pénztár (8), netriskhu (8), betörés (8), nav (8), pwc (8), eredmény (8), alulbiztosítás (8), közvetítő (8), autóipar (8), csok (8), kötvény (8), ügynök (8), verona (8), bamosz (8), union biztosító (7), vihar (7), fitch (7), deloitte (7), 4life direct (7), mkb (7), buszbaleset (7), otp (7), kaszab attila (7), online (7), lengyelország (7), infláció (7), adósság (7), vagyon (7), turizmus (7), eset (7), lakás (7), netrisk (7), kpmg (7), tanulmány (7), akvizíció (7), gazdasági növekedés (7), kiberbiztosítás (7), ey magyarország (7), insurtech (7), vienna life (6), unit-linked (6), bróker (6), profit (6), gdpr (6), végtörlesztés (6), önvezető autó (6), oecd (6), közvetítés (6), biztosítási piac (6), fagykár (6), fejlesztés (6), bankkártya (6), megújuló energia (6), munkahely (6), allianz hungária (6), hannover re (6), felügyelet (6), hitelminősítés (6), adatvédelem (6), görögország (6), kár (6), lakásépítés (6), agrárbiztosítás (6), unicredit (6), nemzeti agrárgazdasági kamara (6), államkötvény (6), köbe (6), államadósság (5), éghajlatváltozás (5), am best (5), hitelfelvétel (5), mezőgazdaság (5), csőd (5), lízing (5), értékpapírosítás (5), biztosítási szektor (5), gender direktíva (5), növekedés (5), gfk (5), síbiztosítás (5), startup (5), közlekedés (5), albérlet (5), szerződési jog (5), big data (5), jövedelem (5), világbank (5), lakástakarék (5), qbe (4), közúti baleset (4), nyesz (4), tállai andrás (4), idd (4), határidő (4), nfm (4), jégkár (4), vienna life biztosító (4), mastercard (4), black friday (4), cafeteria (4), vienna insurance group (4), századvég (4), insurance europe (4), nn biztosító (4), bdo (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), fhb (4), készpénz (4), iot (4), előrejelzés (4), uniqa biztosító zrt (4), elektromos autó (4), betegség (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), birság (4), nyugdíjpénztár (4), posta (4), foglalkoztatottság (4), iais (4), oktatás (4), összeolvadás (4), aon benfield (4), aon (4), lloyds (4), adókedvezmény (4), válság (4), elnök (4), signal (4), m&a (4), kárhányad (4), orvoshiány (3), eredmények (3), biztosításközvetítés (3), biztonság (3), mikrobiztosítás (3), cp contact (3), cig (3), juttatás (3), fizetés (3), pandurics anett (3), szlovákia (3), bankráció (3), biztosító (3), jármű (3), gilyén ágnes (3), részvény (3), ingatlanbiztosítás (3), magyarország (3), amerika (3), vienna (3), nyaralás (3), it (3), blokklánc (3), webáruház (3), mabisz konferencia (3), kötelező (3), németország (3), uniqa biztosító (3), internet (3), befektetési alapok (3), alapkezelő (3), mesterséges intelligencia (3), nak (3), trenkwalder (3), karácsony (3), duna house (3), integráció (3), nemzetgazdasági minisztérium (3), datahouse (3), eladás (3), szabályozás (3), lakáhitel (3), limra (3), mi (3), otp nyugdíjpénztár (3), cig pannónia biztosító (3), munkaerőhiány (3), k&h biztos jövő index (3), ingatlanár (3), díjfizetés (3), hitelintézeti szemle (3), alulbiztosított (3), tbsz (3), állampapír (3), intrum justitia (3), pénziránytű alapítvány (3), osztalék (3), ügyfélélmény (3), mge (3), lakáseladás (3), n26 (3), logisztika (3), online vásárlás (3), erste biztosító (3), budapest bank (3), elektromobilitás (3), k&h bank (3), drón (3), aaa auto (3), atradius (3), cafetéria (3), zöld kártya (3), veronai buszbaleset (3), szolvencia ii (3), gyógyszer (3), bankbiztosítás (3), facebook (3), egészségpénztár (3), drágulás (3), okostelefon (3), létszámbővítés (3), leépítés (3), thm (3), kártérítés (3), zurich (3), viszontbiztosító (3), pzu (2), életjáradék (2), portfoliohu konferencia (2), gazdaság (2), deviza (2), minimálbér (2), piaci részesedés (2), gyorshajtás (2), önvezető autók (2), unsar (2), omnibus (2), kiskereskedelem (2), egészsébiztosítás (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), ferma (2), baker tilly hungária (2), lakossági fogyasztás (2), panaszkezelés (2), ipari termelés (2), automatizáció (2), develor (2), flottabiztosítás (2), egyesülés (2), pioneer (2), generali-providencia (2), olaszország (2), tűzesetek (2), dimenzió biztosító (2), dublin (2), fogyasztási hitel (2), bűncselekmény (2), rekord (2), magyar nemzeti bank (2), díj (2), luxemburg (2), dimenzió (2), mobilfizetés (2), munkaerő (2), bíróság (2), kerékpár (2), bizalom (2), bankbetét (2), díjak (2), határidők (2), ukrajna (2), aig (2), európa (2), kampány (2), munkaerőpiac (2), kh (2), microsoft (2), accenture (2), állami támogatás (2), biztos jövő index (2), újlakás-építés (2), jogsértés (2), clb (2), jelzáloghitel (2), euroövezet (2), halálozás (2), nyugdíj-biztosítás (2), házasságkötés (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítótársaság (2), lopás (2), y generáció (2), áfa-csökkentés (2),  (2), kölcsön (2), 2017 (2), pénz7 (2), magyar bankszövetség (2), pályázat (2), start-up (2), zsarolóvírus (2), okos szemüveg (2), terror (2), ausztria (2), biztosítási díj (2), gépjárműpiac (2), paypal (2), időjárás (2), telenor (2), lakossági megtakarítás (2), theresa may (2), technológia (2), muisz (2), hozam (2), szÉp-kártya (2), régió (2), készház (2), forint (2), enet (2), gépjármű-értékesítés (2), egészség (2), díjnavigátor (2), várható élettartam (2), társasház (2), export (2), alapkamat (2), lakástűz (2), használtautó-eladás (2), élelmiszer (2), eljárás (2), davos (2), vállalkozás (2), gvh (2), áremelkedés (2), import (2), flotta (2), kínai biztosítási szektor (2), versenytörvény (2), ey (2), garancia (2), marketing (2), biztosítás és kockázat (2), használt autó (2), ovb (2), mkb-pannónia (2), dróntörvény (2), átlagkereset (2), pew research center (2), blockchain (2), bnp paribas cardif biztosító (2), psd2 (2), ipsos (2), szerződéses feltétel (2), piac (2), tűzkár (2), cotar (2), Általános egészségbiztosító (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), ingatlannethu (2), cyber (2), utazás (2), interjú (2), fogyasztóvédelmi index (2), mezőgazdasági biztosítás (2), aegon magyarország (2), atm (2), korrupció (2), social media (2), informatika (2), cib (2), adóbevallás (2), eub (2), orfk (2), ügyfélszolgálat (2), autóbérlés (2), román (2), olasz (2), járműbiztosítás (2), bankszektor (2), világgazdasági fórum (2), kárérték (2), deloitte magyarország (2), budapest (2), személyi kölcsön (2), astra (2), carsharing (2), árfolyamgát (2), euróövezet (2), értékesítés (2), úti cél (2), gyorsjelentés (2), kid (2), blokkchain (2), lakásárak (2), e-kereskedelem (2), capital economics (2), unió (2), európai bizottság (2), abi (2), uber (2), airbnb (2), terrorfenyegetettség (2), dimenzió egyesület (2), agrár (2), online kereskedelem (2), németh dávid (2), thomas hladky (2), windisch lászló (2), táppénz (2), ajánlás (2), biztositashu (2), hr (2), földrengés (2), ingatlanértékesítés (2), kiberbűnözés (2), magyar lízingszövetség (2), fejlődő országok (2), környezettudatosság (2), posta biztosító (2), anglia (2), mentőcsomag (2), fenntarthatóság (2), magán egészségügyi ellátás (2), who (2), fhb csoport (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk