Új lendületet adhat az IoT a telematikának

 2017. január 31., kedd 13:30
A A
Az elmúlt hónapok híradásai alapján azt gondolhattuk, hogy a telematikára épülő biztosítások piaca, konkrétabban a gépjármű biztosításoké megtorpanni látszik a fejlettebb piacokon is. A penetráció is elmarad a várakozásokhoz képest, illetve a szolgáltatáspaletta is egy helyben toporog, kevés kivételtől eltekintve ugyanazt a receptet igyekeznek követni a biztosítók. A sajátos patthelyzetből, a telematika gyerekbetegségeiből az IoT révén a biztosítási folyamatban megjelenő új adatforrások megjelenése jelentheti a kiutat.

Az autótelematika kétségtelenül élenjáró szegmensnek számít az ilyen típusú biztosításokban, annak tapasztalatai illetve analógiája nagyjából más területeken is megállja a helyét. Elterjedésének akadályai lényegében minden piacon ugyanazok, és annak ellenére, hogy a közelmúltban az adatvédelmi aggályokat hangoztató vélemények igencsak előtérbe kerültek, nem feltétlenül ez jelenti a legnagyobbat. Nem arról van szó, hogy nem kell kezelni a problémát, ugyanakkor ezzel a témakörrel aktívan foglalkozik lényegében valamennyi szolgáltatói szegmens, így bizonyosan lesz olyan megoldás, ami mindkét fél számára megnyugtató helyzetet eredményez. Ugyancsak komoly akadályt jelent, hogy az esetek többségében a használat alapú biztosításokhoz mindenképp szükséges egy adatgyűjtő és továbbító műszer beszerelése a járműbe, ami már önmagában kissé macerás a felhasználónak, ráadásul nem is olcsó a szükséges technológia. A legnagyobb problémát azonban nem a fentiek jelentik, hanem az a tény, hogy a tényleges adatgyűjtés csak a biztosítás megkötése után kezdődik meg. Miért olyan nagy probléma ez?

Bármely másik biztosítás esetén optimálisan minden apró tényezővel tisztában van a biztosított, de legalábbis megvan rá a lehetősége, hogy megismerje ezeket, beleértve a fizetendő díjat is. A telematika esetében ez nem így van, lényegében a fix biztosítási összeget felcseréljük arra a lehetőségre, hogy teljesítményünktől függően csökkentsük, de akár növeljük a biztosítási díjat. Mivel továbbra is bevezetési szakaszban van ez a sajátos szegmens, így egyelőre nem nagyon találni olyan biztosítót, aki utóbbi lehetőséggel élne, általában egy maximális, biztosításkötéskor alkalmazott díjat alkalmaznak, ami a későbbiekben változhat, de sosem lépheti túl ezt a kezdeti összeget, legfeljebb csökkentheti azt.

Ez a felállás több szempontból sem kedvez a biztosítónak, hiszen egyfelől nem tudja azt kommunikálni a leendő ügyfeleknek, hogy biztos jobban járnak, legfeljebb azt, hogy talán a későbbiekben majd kevesebbet fizetnek. Másfelől viszont maximalizálják a lehetséges biztosítási díjat, ami adott esetben ráfizetéses lehet, igaz az eddigi tapasztalatok egyelőre ezt nem igazolják, többnyire óvatosabban vezetnek azok a sofőrök, akik tudják, hogy „figyelik őket”, teljesítményüknek tétje van. Ettől függetlenül ez nem egy életképes elgondolás, mivel nem alkalmas arra, hogy egyes ügyfeleket valódi kockázat szintjüknek megfelelően árazzanak be a biztosítók. A másik oldalról nézve viszont nincs ügyfél, aki számára vonzónak hatna a „gyere hozzánk, fogalmunk sincs, mennyit kell majd fizetned” szlogen.

Ez a kiszámíthatatlanság látszólag patthelyzetet eredményez, szerencsére azonban az akadályok szépen lassan erodálódnak, ahogy az idő halad előre. Az előrejelzések szerint 2020-ra már a forgalomban lévő járművek 90 százaléka úgynevezett connected car lesz, azaz gyárilag tartalmazza (és alkalmazza) azokat a telematikai eszközöket, amiket ma még legtöbbször külön telepíteni kell. Ez nem csak az ezzel járó nyűg kipipálását eredményezi, hanem azt is, hogy az leendő ügyfélről már azt megelőzően releváns adat halmozódik fel, mielőtt egyáltalán szóba kerülne a biztosítás megkötése. Természetesen az a gyártók illetve biztosítók megegyezésén múlik, hogy ezek az adatok hogyan kerülnek át a biztosítókhoz, mindenesetre a lehetőség adott. Emellett pedig nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy magán az autón kívül egyéb az IoT részét képező eszközöket is fokozatosan be lehet vonni a biztosítási folyamatba, mint lehetséges adatforrásokat. Habár mindenki azonnal az okostelefonokra asszociál, ez csak részben fedi a valóságot. Ahogy egyre „intelligensebbé” válik a környezetünk, úgy állnak elő olyan további adatok, melyek egymással kiegészülve a biztosítás szempontjából is hasznosíthatók. A használat alapú biztosításoknak ugyanis csak egy részét jelentik azok, melyek ténylegesen a vezetési tudáshoz, stílushoz kötődnek, ugyanilyen fontos lehet az is, mikor, hol és mire használjuk többnyire az adott járművet, ezek az adatok hogyan korrelálnak az adott időszakok, útszakaszok baleseti statisztikáival, a jellemző káresetek valószínűségével, és így tovább. Rengeteg adatot kell kezelni, illetve összevetni, azonban ezáltal ténylegesen megnyílik a lehetőség a valóban egyénre szabott, kifinomult díjszámításra.

Ebből is látszik, hogy a telemetriára, de kilépve az autóbiztosítások köréből, akár a távdiagnosztikára, illetve egyéb fizikai jelenlétet nem igénylő adatszolgáltatásra/gyűjtésre épülő biztosítás esetében sem az adatvédelemmel és gyűjtéssel kapcsolatos problémák, sem az alkalmazandó technológia nem képez olyan akadályt, amit ne lehetne valamilyen módon leküzdeni. A valódi akadályt, illetve lehetőséget egyértelműen az adatok feldolgozásának képessége jelenti. Pontosítsunk: az adatfeldolgozás nem jelenthet leküzdhetetlen akadályt, különösen a biztosítói szegmens részére, hiszen a teljes kockázatelemzési gyakorlatuk erre épül. Való igaz, soha korábban ekkora mennyiségű, és ilyen változatosságú adattömeget nem kellett kezelni, azonban ha igény van rá – márpedig van – akkor megoldás is mindig akad majd. A problémát nem elsősorban ez jelenti, hanem az, hogy a lehetséges adatforrások köre olyan ütemben bővül, amire felkészülni nem lehet, de még alkalmazkodni hozzá is igen problémás. A megoldás egyértelműen olyan flexibilis rendszerek alkalmazása, amik adott esetben az új adatforrások utólagos beillesztését is lehetővé teszik, s habár ez leírva egyszerűen hangzik, végső soron ennek az elképesztően bonyolult feladatnak a megoldása dönti majd el, hogy a telematikára épülő biztosítási formák beváltják-e már a közeli jövőben a hozzájuk fűződő reményeket, vagy a valódi áttörés csupán a jövő zenéje marad.


Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Lassabban viszik a lakásokat, ez pedig már az árakon is látszik

Kiegyensúlyozottabb éve lehet a magyarországi lakáspiacnak az idén részben a kínálatbővülés...

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), mnb (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (72), katasztrófa (60), fogyasztóvédelem (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), felmérés (30), baleseti adó (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), kutatás (23), reálhozam (23), casco (22), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), befektetés (18), eiopa (18), allianz (18), union (18), devizahitel (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), roland berger (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), autó (15), nyereség (15), balesetbiztosítás (15), cea (14), kkv (14), eb (14), felvásárlás (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), aegon (14), ing (14), jelentés (14), fbamsz (13), kína (13), tőkemegfelelés (13), nyugdíjbiztosítás (13), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), genertel (12), használtautó (12), uniqa (12), ngm (12), k&h biztosító (11), kárigény (11), baleset (11), telematika (11), hamisítás (11), usa (11), axa (11), fintech (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), s&p (10), alkusz (10), groupama biztosító (10), villámkár (10), aviva (10), otp bank (9), kiberbűnözők (9), árvíz (9), kiberbűnűzés (9), vig (9), generali csoport (9), ingatlan (9), egészségügy (9), ksh (9), nn (9), mobil (8), netriskhu (8), kötvény (8), betörés (8), moodys (8), hurrikán (8), bamosz (8), verona (8), cig pannónia (8), alulbiztosítás (8), kórház (8), közvetítő (8), ügynök (7), pénztár (7), innováció (7), lakás (7), erste (7), fitch (7), pwc (7), buszbaleset (7), akvizíció (7), 4life direct (7), eset (7), mkb (7), ey magyarország (7), digitalizáció (7), autóipar (7), vihar (7), otp (7), kaszab attila (7), adósság (7), kiberbiztosítás (7), gdp (7), eredmény (7), felügyelet (6), agrárbiztosítás (6), unit-linked (6), hitelminősítés (6), insurtech (6), köbe (6), államkötvény (6), görögország (6), allianz hungária (6), adó (6), közvetítés (6), fagykár (6), deloitte (6), kpmg (6), hannover re (6), munkahely (6), megújuló energia (6), végtörlesztés (6), fejlesztés (6), online (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), big data (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), közlekedés (5), építőipar (5), munkanélküliség (5), am best (5), lakáspiac (5), vagyon (5), union biztosító (5), tanulmány (5), értékpapírosítás (5), szerződési jog (5), adatvédelem (5), gdpr (5), jövedelem (5), bróker (5), netrisk (5), csőd (5), századvég (4), mastercard (4), elnök (4), lengyelország (4), signal (4), vienna life biztosító (4), birság (4), insurance europe (4), posta (4), csok (4), határidő (4), iot (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), lakástakarék (4), m&a (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), uniqa biztosító zrt (4), összeolvadás (4), nn biztosító (4), államadósság (4), unicredit (4), startup (4), qbe (4), aon (4), közúti baleset (4), iais (4), lloyds (4), válság (4), profit (4), aon benfield (4), vienna insurance group (4), éghajlatváltozás (4), kárhányad (4), integráció (3), aaa auto (3), oktatás (3), mesterséges intelligencia (3), betegség (3), ingatlanbiztosítás (3), black friday (3), k&h bank (3), lízing (3), hitelintézeti szemle (3), gilyén ágnes (3), szolvencia ii (3), drón (3), limra (3), magyarország (3), atradius (3), amerika (3), albérlet (3), cp contact (3), alapkezelő (3), díjfizetés (3), pénziránytű alapítvány (3), szlovákia (3), kötelező (3), biztosító (3), lakáhitel (3), mabisz konferencia (3), uniqa biztosító (3), elektromobilitás (3), nav (3), nfm (3), kár (3), biztonság (3), alulbiztosított (3), fhb (3), jármű (3), mi (3), vienna (3), bankkártya (3), blokklánc (3), bdo (3), nyugdíjpénztár (3), cafeteria (3), mikrobiztosítás (3), gyógyszer (3), trenkwalder (3), erste biztosító (3), befektetési alapok (3), létszámbővítés (3), eredmények (3), foglalkoztatottság (3), k&h biztos jövő index (3), nyaralás (3), gki (3), cig pannónia biztosító (3), internet (3), oecd (3), síbiztosítás (3), nak (3), viszontbiztosító (3), adókedvezmény (3), zöld kártya (3), thomas hladky (2), windisch lászló (2), kerékpár (2), dimenzió egyesület (2), mobilfizetés (2), önvezető autók (2), járműbiztosítás (2), olasz (2), határidők (2), n26 (2), pénz7 (2), clb (2), mentőcsomag (2), pzu (2), németország (2), blokkchain (2), magyar bankszövetség (2), földrengés (2), anglia (2), aig (2), szabályozás (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), dróntörvény (2), rekord (2), automatizáció (2), bíróság (2), munkaerő (2), airbnb (2), uber (2), muisz (2), idd (2), unió (2), árfolyamgát (2), aegon magyarország (2), személyi kölcsön (2), omnibus (2), fogyasztóvédelmi index (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), eljárás (2), astra (2), világbank (2), régió (2), román (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), terrorfenyegetettség (2), deloitte magyarország (2), ügyfélszolgálat (2), pioneer (2), portfoliohu konferencia (2), Általános egészségbiztosító (2), informatika (2), fenntarthatóság (2), cotar (2), környezettudatosság (2), piac (2), veronai buszbaleset (2), it (2), social media (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítási piac (2), garancia (2), biztosítótársaság (2), bankszektor (2), fizetés (2), agrár (2), tűzesetek (2), fhb csoport (2), marketing (2), biztosítási díj (2), fejlődő országok (2), ovb (2), korrupció (2), hr (2), atm (2), bűncselekmény (2), luxemburg (2), interjú (2), leépítés (2), zsarolóvírus (2), díj (2), who (2), alapkamat (2), eub (2), ingatlanpiac (2), cyber (2), facebook (2), ukrajna (2), bankráció (2), abi (2), bankbiztosítás (2), flottabiztosítás (2), generali-providencia (2), cig (2), panaszkezelés (2), olaszország (2), dimenzió biztosító (2), technológia (2), unsar (2), ferma (2), kiberbűnözés (2), thm (2), európa (2), gyorshajtás (2), ajánlás (2), paypal (2), egészsébiztosítás (2), budapest bank (2), biztosításközvetítés (2), lopás (2), terror (2), microsoft (2), ausztria (2), infláció (2), baker tilly hungária (2), drágulás (2), kárérték (2), kölcsön (2), ingatlannethu (2), 2017 (2), bnp paribas cardif biztosító (2), kínai biztosítási szektor (2), jégkár (2), jogsértés (2), dublin (2), blockchain (2), értékesítés (2), ey (2), vállalkozás (2), eurostat (2), biztosítás és kockázat (2), pandurics anett (2), zurich (2), gyorsjelentés (2), mezőgazdaság (2), kampány (2), díjnavigátor (2), accenture (2), gazdaság (2), bizalom (2)
Rendezvényajánló
VIII. MABISZ NEMZETKÖZI KONFERENCIA - Digitalizáció és Innováció a biztosításban
Időpont:
2017.11.07 - 2017.11.07
Helyszín:
CORINTHIA HOTEL BUDAPEST 1073 Budapest, Erzsébet körút 43-49.
további információk