Y vagy Z? - Egyáltalán nem mindegy

 2017. december 1., péntek 15:00
A A
A biztosítók még keresik a biztos receptet az Y-generáció szívéhez, de máris az ajtón kopogtat a következő célcsoport. A Z-generációval kapcsolatban rengeteg téves prekoncepcióval találkozni, a legnagyobb tévúton azonban azok járnak, akik igyekeznek egy kalap alá venni a két legfiatalabb nemzedéket.

A Z-Generáció, azaz a legfiatalabb korosztály lassan, de biztosan egyre inkább a biztosítók fókuszába kerül, nem is véletlenül. Csak az USA-ban egyedül mintegy 60 millióra tehető a nemzedék tagjainak a száma, ami már most meghaladja az Y-generációba tartozókét. 2015-ben ez a nemzedék már a világ lakosságának 26 százalékát tette ki, csúcs 2020-ra várható, amikor a Föld minden harmadik lakója a Z-nemzedék sorait erősíti majd. Vásárlóerőben kifejezve ez nem kevesebb, mint 44 miliárd dollárt jelent majd, azaz nyilvánvalóan azok járnak jó úton, akik már most kutatják azokat a csatornákat, módokat, ahol és ahogy a leghatékonyabban tudják megszólítani.

Ez azonban korántsem egyszerű. Elég csak abba belegondolni, milyen óriási kihívást jelent még ma is az eggyel idősebb Y-generáció elérése a biztosítók számára. Gondolhatnánk persze, hogy a két nemzedék között nincs olyan markáns különbség, ami eredendően más hozzáállást, stratégiát igényelne, és rengeteg az olyan piaci szereplő - nem csupán a biztosítás területén - ami ezen elgondolás mentén tervez. Ez azonban sok tekintetben hibás hozzáállás, csak nagyon korlátozott szempontok szerint bizonyul igaznak. 

Mi is az a Z-Generáció

Z-generációnak többnyire a 90-es évek közepe után születetteket szokás nevezni. A biztosítás szempontjából a két legalapvetőbb jellemzőjük, hogy folyamatosan jelen vannak az online térben is, ugyanakkor legfeljebb csak marginális tapasztalatokkal és tudással rendelkeznek a biztosítás világáról. Eddig nem különösebben térnek el az Y-nemzedéktől, de ha egy kicsit mélyebbre ásunk, már határozottabban kiütköznek a különbségek. Az Invest és az Appied közös kutatása például arra jutott, hogy míg az Y-nemzedék határozottan elmozdult az interperszonális kapcsolatot mellőző kötési platformok irányába, addig a  Z-generáció igényei alapján a személyes kapcsolatok ismét felértékelődnek. Vegyük csak az egyik leggyorsabb ütemben digitalizálódó területet, az autóbiztosításokét. Míg az Y-generáció tagjainak alig 37 százaléka  kötné ezeket személyesen, és csupán 34 százalékuk preferálná az ezzel kapcsolatos kommunikációban a személyes csatornákat, addig a Z-generációnál mindkét érték 55 százalék. Ez nem jelenti azt, hogy az elmúlt évek digitális eredményeit, az otthon kényelmét sutba dobva ismét inkább a sorban állást, a személyes ügyintézéssel járó kellemetlenségeket keresnék, sőt. A Z-nemzedék 88 százaléka nagyon fontosnak tartja, hogy okostelefonon keresztül is elérjen minden szolgáltatást és információt, ami 11 százalékkal több, mint az eggyel idősebb korosztály esetében. A látszólagos ellentmondás valószínűleg abban rejlik, hogy ez a generáció valóban minden eddiginél bizonytalanabbul mozog a biztosítás világában, és kifejezetten igényli a minden részletre kiterjedő szakértői tájékoztatást. 

Z ≠ Y

De miért is említjük az autóbiztosítást, mikor újabban az önvezető autók várható előretörése nyomán temetni szokás az ágazatot? A Z-igényeket elnézve ez nagyon elhamarkodott lépés lenne. 92 százalékuk autótulajdonos, vagy tervezi épp ez autó megvásárlását, és kifejezetten szereti az ezzel járó mobilitási szabadságot. Ezzel együtt az autonóm járművek ötletét lényegesen kevesebben, megközelítőleg 50 százalékuk tartja vonzónak. Ez természetesen lehet életkori sajátosság is, hiszen az autó az egyik leggyorsabban elérhető szimbóluma az önálllóvá válásnak, de annak fényében nagyon érdekes, hogy a legfiatalabb korosztályokat szinte minden esetben az új technológiákra leginkább nyitottként szokás azonosítani, a jelek szerint azonban ennél lényegesen árnyaltabb a kép.

Az egészségbiztosításban is megmutatkoznak az eltérések. Habár az egyes országok biztosítási rendszerei nagyon különböznek, a Z-generáció gondolkodásmódját ettől függetlenül jól mutatja, hogy a Monster Worldwide állásközvetítő által készített kutatás alapján az USA-ban a legfiatalabb korosztály az egészségbiztosítás meglétét tartja a legfontosabbnak munkahelye kiválasztása során. Összehasonlításképpen az Y-nemzedék az átlagon felüli mobilitást, és önmaga megvalósítását sorolja az első helyre.

A legérdekesebb azonban a közösségi médiához való hozzáállás. A Z-generáció tagjai elképesztően sokszor látták maguk körül, milyen átkos hatásai lehetnek a közösségi média felületek ésszerűtlen használatának, illetve sok esetben már kínos is számukra az idősebb korosztályokhoz tartozó ismerőseik, rokonaik jelenléte a leggyakrabban használt felületeknek. Egyre inkább keresik azokat a csatornákat, platformokat, melyek nagyobb anonimitást, zártabb ismerősi csoportokat kínálnak számukra. Mivel az utóbbi években egyr etöbb biztosító keresi a közösségi média felhasználási lehetőségeit, nem árt tisztában lenni azzal, hogy a jövő generációi nem feltétlenül azokat a platformokat részesítik előnyben, mint a korábbiak, azaz merőben új kihívásokkal, de talán lehetőségekkel is kell esetükben számolni.

Nem mindenhol fordul a trend

Akad persze bőven olyan jellegzetesség is, ami az Y-generációnál tapasztalt trendek erősödése figyelhető meg. Az Y-nemzedék esetében is már elképesztő kihívás elé állítja a marketingszakmát, hogy azalatt a pár másodperc alatt, amit az adott hirdetésre fordítanak a generáció tagjai, sikeresen megragadják a figyelmüket. Ez a Z-generációnál még végletesebben van jelen, 3-4 másodperc áll rendelkezésre az érdeklődés felkeltésére, csak a vizuális, gyors tartalmaknak van esélye labdába rúgni náluk. A YouTube azonban számukra is az elsődleges videócsatorna, azaz itt nem kell olyan szerteágazó platform-rengetegre figyelnie egy biztosítónak, vagy bármilyen hirdetőnek, mint a közösségi média esetében.

Visszatérve azonban a közösségi médiához, az egyre komplexebb stratégia és jelenlét alapszükségletté válik esetükben. Azt már említettük, hogy a Z-generáció esetében nem feltétlenül, vagy nem csak a korábban bevált platformokra kell alapozni, ezzel együt azt is figyelembe kell vennni, hogy 87 százalékuk kifejezetten a közösségi médián keresztül szerez tudomást új termékekről, szolgáltatásokról. Azaz egy roppant intenzív, de annál diverzifikáltabb közösségi média stratégiára van szüksége annak, aki ezt a korosztályt szeretné megcélozni. 

Hogyan készüljünk?

A jó hír, hogy a biztosítási szakma digitalizáció terén megtett lépései abszolút a jó irányba mutatnak. A Z-generáció kiszolgálása elképzelhetetlen egy teljesen integrált, digitális jelenlét nélkül, amire alapozva megfelelő módon és platformokon keresztül meg lehet szólítani a célcsoport tagjait. Ezt csak gyors, vizuális formában tálalt üzenetekkel lehet megtenni, de emellett a perszonalizáció, illetve a gyorsaság és kényelem is legalább olyan fontos, amiben szintén kapóra jönnek a jelenleg megszülető digitális alapok, automatizált szolgáltatások, fejlett analitikai eszközök. Mielőtt azonban szélnek eresztenénk a hagyományos ügyfélszolgálatot, vegyünk egy nagy levegőt és adjunk nekik még egy esélyt. A Z-nemzedék talán az eddigi legérdekesebb generáció, ami sajátos módon ötvözi az őt megelőző korosztályok markánsabb jegyeit: Alapelvárásuk a gyors és kényelmes online informálódás és ügyintézés, de komplexebb, felelősebb kérdésekben kifejezetten igénylik a személyes kapcsolatot. Fontosak számukra az Y-nemzedék által előtérbe helyezett értékek, mégis sok szempontból tudatosabbak, ha úgy tetszik konzervatívabb jegyeket mutatnak. Minden eddiginél nehezebben elérhetőek és megszólíthatóak ugyan, de épp az imént említett tudatosságuk miatt elképesztő potenciált jelenthetnek annak a biztosítónak, ami megtalálja hozzájuk a kulcsot.

 

 

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Hivatalosan is az idei a legdrágább hurrikán szezon

Hivatalosan ma ér véget a hurrikán szezon. Június elseje óta összesen 202,6 milliárd...
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (107), megtakarítás (100), kgfb (97), díjbevétel (97), öngondoskodás (94), nyugdíj (87), életbiztosítás (77), mabisz (76), fogyasztóvédelem (63), katasztrófa (60), bank (59), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (50), generali (49), gépjármű-biztosítás (48), eu (47), ingatlancom (45), pszáf (44), szolvencia (43), elemzés (43), biztosítás (42), utasbiztosítás (42), káresemény (41), felmérés (39), kutatás (39), hitelezés (38), bírság (33), lakásár (33), nem-életbiztosítás (33), swiss re (31), baleseti adó (30), ksh (30), románia (29), munich re (28), viharkár (28), casco (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (25), klímaváltozás (24), hitel (23), reálhozam (23), felelősségbiztosítás (23), brexit (22), lakáshitel (22), befektetés (21), union (20), hitelminősítő (20), allianz (19), groupama (19), k&h (19), devizahitel (18), természeti katasztrófa (18), roland berger (18), eiopa (18), aegon (17), konferencia (17), vagyonbiztosítás (17), kiberbiztonság (17), csalás (17), kína (17), magánnyugdíj (16), kkv (16), balesetbiztosítás (16), ingatlan (16), nyereség (16), pénzügyi szektor (16), nyugdíjbiztosítás (15), autó (15), felvásárlás (14), jelentés (14), egészségügy (14), nem-élet biztosítás (14), cea (14), eb (14), ing (14), cig pannonia (14), baleset (14), ngm (14), fbamsz (13), eurostat (13), tőkemegfelelés (13), fintech (13), uniqa (13), genertel (12), használtautó (12), telematika (12), gdp (12), k&h biztosító (12), építőipar (12), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), stressz-teszt (12), nn (11), árvíz (11), groupama biztosító (11), hamisítás (11), digitalizáció (11), axa (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), usa (11), alkusz (11), kárigény (11), hent (11), hurrikán (10), s&p (10), villámkár (10), aviva (10), generali csoport (9), moodys (9), vig (9), lakáspiac (9), cig pannónia (9), kiberbűnűzés (9), kiberbűnözők (9), otp bank (9), ingatlanpiac (9), munkanélküliség (8), mobil (8), adó (8), gki (8), innováció (8), kórház (8), erste (8), pénztár (8), netriskhu (8), betörés (8), nav (8), pwc (8), eredmény (8), alulbiztosítás (8), közvetítő (8), autóipar (8), csok (8), kötvény (8), ügynök (8), verona (8), bamosz (8), union biztosító (7), vihar (7), fitch (7), deloitte (7), 4life direct (7), mkb (7), buszbaleset (7), otp (7), kaszab attila (7), online (7), lengyelország (7), infláció (7), adósság (7), vagyon (7), turizmus (7), eset (7), lakás (7), netrisk (7), kpmg (7), tanulmány (7), akvizíció (7), gazdasági növekedés (7), kiberbiztosítás (7), ey magyarország (7), insurtech (7), vienna life (6), unit-linked (6), bróker (6), profit (6), gdpr (6), végtörlesztés (6), önvezető autó (6), oecd (6), közvetítés (6), biztosítási piac (6), fagykár (6), fejlesztés (6), bankkártya (6), megújuló energia (6), munkahely (6), allianz hungária (6), hannover re (6), felügyelet (6), hitelminősítés (6), adatvédelem (6), görögország (6), kár (6), lakásépítés (6), agrárbiztosítás (6), unicredit (6), nemzeti agrárgazdasági kamara (6), államkötvény (6), köbe (6), államadósság (5), éghajlatváltozás (5), am best (5), hitelfelvétel (5), mezőgazdaság (5), csőd (5), lízing (5), értékpapírosítás (5), biztosítási szektor (5), gender direktíva (5), növekedés (5), gfk (5), síbiztosítás (5), startup (5), közlekedés (5), albérlet (5), szerződési jog (5), big data (5), jövedelem (5), világbank (5), lakástakarék (5), qbe (4), közúti baleset (4), nyesz (4), tállai andrás (4), idd (4), határidő (4), nfm (4), jégkár (4), vienna life biztosító (4), mastercard (4), black friday (4), cafeteria (4), vienna insurance group (4), századvég (4), insurance europe (4), nn biztosító (4), bdo (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), fhb (4), készpénz (4), iot (4), előrejelzés (4), uniqa biztosító zrt (4), elektromos autó (4), betegség (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), birság (4), nyugdíjpénztár (4), posta (4), foglalkoztatottság (4), iais (4), oktatás (4), összeolvadás (4), aon benfield (4), aon (4), lloyds (4), adókedvezmény (4), válság (4), elnök (4), signal (4), m&a (4), kárhányad (4), orvoshiány (3), eredmények (3), biztosításközvetítés (3), biztonság (3), mikrobiztosítás (3), cp contact (3), cig (3), juttatás (3), fizetés (3), pandurics anett (3), szlovákia (3), bankráció (3), biztosító (3), jármű (3), gilyén ágnes (3), részvény (3), ingatlanbiztosítás (3), magyarország (3), amerika (3), vienna (3), nyaralás (3), it (3), blokklánc (3), webáruház (3), mabisz konferencia (3), kötelező (3), németország (3), uniqa biztosító (3), internet (3), befektetési alapok (3), alapkezelő (3), mesterséges intelligencia (3), nak (3), trenkwalder (3), karácsony (3), duna house (3), integráció (3), nemzetgazdasági minisztérium (3), datahouse (3), eladás (3), szabályozás (3), lakáhitel (3), limra (3), mi (3), otp nyugdíjpénztár (3), cig pannónia biztosító (3), munkaerőhiány (3), k&h biztos jövő index (3), ingatlanár (3), díjfizetés (3), hitelintézeti szemle (3), alulbiztosított (3), tbsz (3), állampapír (3), intrum justitia (3), pénziránytű alapítvány (3), osztalék (3), ügyfélélmény (3), mge (3), lakáseladás (3), n26 (3), logisztika (3), online vásárlás (3), erste biztosító (3), budapest bank (3), elektromobilitás (3), k&h bank (3), drón (3), aaa auto (3), atradius (3), cafetéria (3), zöld kártya (3), veronai buszbaleset (3), szolvencia ii (3), gyógyszer (3), bankbiztosítás (3), facebook (3), egészségpénztár (3), drágulás (3), okostelefon (3), létszámbővítés (3), leépítés (3), thm (3), kártérítés (3), zurich (3), viszontbiztosító (3), pzu (2), életjáradék (2), portfoliohu konferencia (2), gazdaság (2), deviza (2), minimálbér (2), piaci részesedés (2), gyorshajtás (2), önvezető autók (2), unsar (2), omnibus (2), kiskereskedelem (2), egészsébiztosítás (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), ferma (2), baker tilly hungária (2), lakossági fogyasztás (2), panaszkezelés (2), ipari termelés (2), automatizáció (2), develor (2), flottabiztosítás (2), egyesülés (2), pioneer (2), generali-providencia (2), olaszország (2), tűzesetek (2), dimenzió biztosító (2), dublin (2), fogyasztási hitel (2), bűncselekmény (2), rekord (2), magyar nemzeti bank (2), díj (2), luxemburg (2), dimenzió (2), mobilfizetés (2), munkaerő (2), bíróság (2), kerékpár (2), bizalom (2), bankbetét (2), díjak (2), határidők (2), ukrajna (2), aig (2), európa (2), kampány (2), munkaerőpiac (2), kh (2), microsoft (2), accenture (2), állami támogatás (2), biztos jövő index (2), újlakás-építés (2), jogsértés (2), clb (2), jelzáloghitel (2), euroövezet (2), halálozás (2), nyugdíj-biztosítás (2), házasságkötés (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítótársaság (2), lopás (2), y generáció (2), áfa-csökkentés (2),  (2), kölcsön (2), 2017 (2), pénz7 (2), magyar bankszövetség (2), pályázat (2), start-up (2), zsarolóvírus (2), okos szemüveg (2), terror (2), ausztria (2), biztosítási díj (2), gépjárműpiac (2), paypal (2), időjárás (2), telenor (2), lakossági megtakarítás (2), theresa may (2), technológia (2), muisz (2), hozam (2), szÉp-kártya (2), régió (2), készház (2), forint (2), enet (2), gépjármű-értékesítés (2), egészség (2), díjnavigátor (2), várható élettartam (2), társasház (2), export (2), alapkamat (2), lakástűz (2), használtautó-eladás (2), élelmiszer (2), eljárás (2), davos (2), vállalkozás (2), gvh (2), áremelkedés (2), import (2), flotta (2), kínai biztosítási szektor (2), versenytörvény (2), ey (2), garancia (2), marketing (2), biztosítás és kockázat (2), használt autó (2), ovb (2), mkb-pannónia (2), dróntörvény (2), átlagkereset (2), pew research center (2), blockchain (2), bnp paribas cardif biztosító (2), psd2 (2), ipsos (2), szerződéses feltétel (2), piac (2), tűzkár (2), cotar (2), Általános egészségbiztosító (2), kárbejelentés (2), bdo magyarország (2), ingatlannethu (2), cyber (2), utazás (2), interjú (2), fogyasztóvédelmi index (2), mezőgazdasági biztosítás (2), aegon magyarország (2), atm (2), korrupció (2), social media (2), informatika (2), cib (2), adóbevallás (2), eub (2), orfk (2), ügyfélszolgálat (2), autóbérlés (2), román (2), olasz (2), járműbiztosítás (2), bankszektor (2), világgazdasági fórum (2), kárérték (2), deloitte magyarország (2), budapest (2), személyi kölcsön (2), astra (2), carsharing (2), árfolyamgát (2), euróövezet (2), értékesítés (2), úti cél (2), gyorsjelentés (2), kid (2), blokkchain (2), lakásárak (2), e-kereskedelem (2), capital economics (2), unió (2), európai bizottság (2), abi (2), uber (2), airbnb (2), terrorfenyegetettség (2), dimenzió egyesület (2), agrár (2), online kereskedelem (2), németh dávid (2), thomas hladky (2), windisch lászló (2), táppénz (2), ajánlás (2), biztositashu (2), hr (2), földrengés (2), ingatlanértékesítés (2), kiberbűnözés (2), magyar lízingszövetség (2), fejlődő országok (2), környezettudatosság (2), posta biztosító (2), anglia (2), mentőcsomag (2), fenntarthatóság (2), magán egészségügyi ellátás (2), who (2), fhb csoport (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk