Egyre nagyobb kihívás az adatkezelés

 2017. március 9., csütörtök 15:30
A A
Ami 10 éve még elképesztően futurisztikusnak tűnt, az mára már a valóság: okoseszközök figyelik mennyit mozgunk, hova megyünk, hogyan vezetünk, hogyan vásárolunk, hogyan keresünk. Habár ezek penetrációja még messze elmarad attól, hogy általánosnak tekinthetnénk, afelől nincs kétség, hogy hamarosan elérjük a kritikus tömeget, azaz a biztosítóknak igen komoly kihívásoknak kell megfelelniük, az idő pedig egyre csak fogy.

Mint azt a bevezetőben is írtuk, habár a potenciál már megvan, egyelőre még nem beszélhetünk arról, hogy bárkiről bármilyen adat begyűjthető lenne, de az okoszeszközök már eléggé elterjedtnek mondhatók ahhoz, hogy életképes üzleti modelleket lehessen rájuk alapozni biztosítási területen is. Az egyelőre még ritkaságszámba menő, de egyre gyakoribb használat alapú, illetve „fizess-aszerint-ahogy élsz” típusú biztosítási termékek többnyire sikeresnek mondhatók, a legfiatalabb, legkívánatosabb célcsoportok mondhatni éppen ilyenekre vártak. Ez azonban csak egy kis része annak a fejlődésnek, amit a biztosítás világába hoznak a különféle okosszenzorok. A kulcs nem is feltétlenül az adatok mennyiségében rejlik, sokkal inkább azok minőségében.

Számos iparág eredendően az ügyfelek önkéntes adatszolgáltatásán alapszik, azonban mindközül leginkább a biztosítás az, aminél óriási az ezen adatoknak való kitettség. Gondoljunk csak a legelemibb példákra, egy-egy biztosítás igénybevételekor kitöltendő kérdőívekre. Az ilyen módon megadott adatok meglehetősen pontatlanok és szubjektívek, ennek oka a szándékos visszaéléstől a rossz értelmezésig terjedő skálán helyezkedhet el, de a lényeg ugyanaz marad: a megadott információk lényegében megbízhatatlanok, csak nehezen ellenőrizhetők. Ezzel szemben az intelligens készülékek által szolgáltatott adatok alapvetően objektívnek mondhatók, nyilván a visszaéléseket nem tudják maximálisan kiszűrni, de így is jelentős előrelépést jelentenek az adatminőség szempontjából. Ráadásul ahogy az időben haladunk előre, úgy válnak még megbízhatóbbá az adatok, egyfelől ahogy a használt eszközök precizitása, másfelől az eszközök körének bővülése révén. Okoseszközök alatt ugyanis nem feltétlenül csak azokat a készülékeket kell érteni, amit önkéntesen használunk, hanem azokat a szenzorokat, amik a minket körülvevő infrastruktúrában jelennek meg egyre nagyobb számban, azaz egy-egy adat helyességét idővel egyre több forrásból lehet majd validálni.

Felhasználói szemszögből azonban ez érthető módon kevésbé vonzó jövőkép, és egyre kevésbé az, több okból is. Ahogy a begyűjtött adatok köre nő, úgy nő az esélye annak, hogy anonimizált adatok együttesen már nagyon is beazonosíthatóvá teszik az adott ügyfeleket, vagyis fokozott veszélye van annak, hogy a biztosító nem csak arra használja fel a begyűjtött adatokat, amire engedélyt kapott. A másik probléma pedig éppen a nem anonimizált, személyes adatokkal kapcsolatos. Az elmúlt évek egyre növekvő számú adatlopási incidense nyomán egyre többen érzik úgy, hogy az egyes szervezetek, köztük a biztosítók nem képesek megfelelő védettséget nyújtani személyes adataiknak. Nem teljesen alaptalan egyik álláspont sem, együttesen pedig egyértelműen afelé hatnak, hogy a biztosítottak egyre kevésbé szívesen osztanak meg magukról információkat. A biztosítóknak tehát elsődlegesen ezekre kell megfelelő válaszokat kínálni, azaz ha úgy tetszik ahhoz, hogy a felhasználói adatok megbízhatóbbak legyenek, a biztosítóknak is megbízhatóbbá kell válniuk. Az adatok megfelelő védelme alapvető és elsődleges prioritást élvező szempont kell legyen, emellett azonban arról is gondoskodni kell, hogy azok felhasználása transzparens módon, és a biztosítottal előzetesen lefektetett és általa elfogadott szabályok szerint történjen. Mindez persze csak a biztosítói oldal alkupozíciójának javításához elég, arra nem, hogy a felhasználói adatszolgáltatásra megfelelő motivációt biztosítson. Ehhez érdemes az információt egy új valutaként felfogni a biztosítási folyamatban, és megérteni, hogy az ügyfél ezért cserébe nagyon világos, nagyon egyértelmű hozzáadott értéket vár el.

Leírva mindez egyszerűnek hangzik, de nyilvánvalóan nem az. A klasszikus értelemben vett adatkezelési szabályzatok már közel sem elegendőek, ennél komolyabb biztosítékokra van szükség, miközben az adatvédelmi infrastruktúra hiányosságai is egyre komolyabb kihívás elé állítja a biztosítókat, különösen a kezelt adatok körének rohamos bővülése miatt. Lényegében a biztosított-biztosító viszonyban most egyértelműen előbbieknél az előny, a biztosítóknak ma elemi érdekük, hogy felderítsék, milyen hozzáadott értéket várnak el az ügyfelek folyamatosan inflálódó értékű adataikért cserébe. Ebből egyenesen következik, hogy a jelenleginél aktívabb párbeszédre van szükség ahhoz, hogy kiderüljön mi jelent értéket a megváltozott viszonyok között, ez azonban még korántsem oldja meg az adatvédelem kérdését. Ebben a tekintetben megkerülhetetlen az infrastruktúra folyamatos karbantartása és fejlesztése, emellett azonban számos olyan gyakorlat bevezetése is szükséges, aminek révén csökkenthető a biztosító ilyen irányú felelőssége. Legelőször is le kell számolni azzal az illúzióval, hogy minden adatot gyűjteni kell. Minden egyes beérkezett, eltárolt és védett adatnak meg kell legyen a maga pontos funkciója, célja amire használni akarja az adott szervezet, ezt pedig megfelelően kommunikálni is kell.

Még az így definiált adattípusok között is bőven akadhat olyan, melynek hosszútávú tárolása nem feltétlenül indokolt, különösen akkor, ha az aktuális állapot bármikor lekérdezhető, azaz érdemes lehet elgondolkodni olyan külső adatszolgáltatóval folytatott együttműködéseken, mely kifejezetten az adatok tárolására és védelmére szakosodott. Továbbhaladva ezen a gondolatmeneten az sem ördögtől való elképzelés, hogy bizonyos adatok esetében éppen az egymás vetélytársaiként működő biztosítók közösen hozzanak létre egy ilyen professzionális adatkezelő szervezetet. Ennek a költség- és kockázatoptimalizálás mellett egyéb pozitív hozadékai is lehetnének, segítségével például könnyebben kiszűrhetővé válnának a biztosítási csalásokra szakosodott bűnszervezetek, a notórius csalók.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (97), díjbevétel (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (73), fogyasztóvédelem (60), katasztrófa (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), baleseti adó (30), felmérés (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), casco (23), kutatás (23), reálhozam (23), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), eiopa (18), befektetés (18), devizahitel (18), union (18), allianz (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), csalás (17), roland berger (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), balesetbiztosítás (15), autó (15), nyereség (15), felvásárlás (14), aegon (14), cea (14), kkv (14), jelentés (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), ing (14), tőkemegfelelés (13), kína (13), fbamsz (13), nyugdíjbiztosítás (13), uniqa (12), ngm (12), használtautó (12), gépjármű biztosítás (12), gépjármű (12), genertel (12), stressz-teszt (12), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), k&h biztosító (11), kárigény (11), ingatlan (11), telematika (11), usa (11), hamisítás (11), axa (11), fintech (11), baleset (11), villámkár (10), aviva (10), s&p (10), alkusz (10), groupama biztosító (10), kiberbűnűzés (9), ksh (9), generali csoport (9), kiberbűnözők (9), vig (9), egészségügy (9), otp bank (9), árvíz (9), nn (9), kórház (8), alulbiztosítás (8), mobil (8), bamosz (8), verona (8), közvetítő (8), cig pannónia (8), betörés (8), kötvény (8), hurrikán (8), netriskhu (8), moodys (8), 4life direct (7), lakás (7), vihar (7), otp (7), insurtech (7), akvizíció (7), erste (7), pwc (7), pénztár (7), innováció (7), fitch (7), kiberbiztosítás (7), kaszab attila (7), mkb (7), digitalizáció (7), eset (7), eredmény (7), gdp (7), ey magyarország (7), adósság (7), autóipar (7), ügynök (7), buszbaleset (7), unit-linked (6), közvetítés (6), fejlesztés (6), hannover re (6), adó (6), köbe (6), görögország (6), fagykár (6), munkahely (6), agrárbiztosítás (6), megújuló energia (6), deloitte (6), végtörlesztés (6), kpmg (6), hitelminősítés (6), allianz hungária (6), államkötvény (6), felügyelet (6), big data (5), jövedelem (5), gdpr (5), értékpapírosítás (5), union biztosító (5), tanulmány (5), online (5), netrisk (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), vagyon (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), adatvédelem (5), csőd (5), szerződési jog (5), bróker (5), építőipar (5), lakáspiac (5), am best (5), közlekedés (5), munkanélküliség (5), birság (4), összeolvadás (4), államadósság (4), uniqa biztosító zrt (4), vienna life biztosító (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), iot (4), határidő (4), lakástakarék (4), vienna insurance group (4), közúti baleset (4), századvég (4), bdo (4), qbe (4), insurance europe (4), csok (4), m&a (4), iais (4), nn biztosító (4), aon benfield (4), kárhányad (4), unicredit (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), startup (4), ingatlanpiac (4), profit (4), mastercard (4), lengyelország (4), signal (4), posta (4), elnök (4), aon (4), éghajlatváltozás (4), lloyds (4), válság (4), lakáhitel (3), biztonság (3), integráció (3), betegség (3), k&h biztos jövő index (3), ingatlanbiztosítás (3), nyugdíjpénztár (3), blokklánc (3), kötelező (3), gki (3), elektromobilitás (3), zöld kártya (3), alapkezelő (3), atradius (3), mesterséges intelligencia (3), bankkártya (3), lízing (3), drón (3), nav (3), nfm (3), szolvencia ii (3), szlovákia (3), k&h bank (3), jármű (3), gilyén ágnes (3), eredmények (3), cafeteria (3), kár (3), oktatás (3), cp contact (3), mikrobiztosítás (3), trenkwalder (3), vienna (3), cig pannónia biztosító (3), foglalkoztatottság (3), black friday (3), nak (3), limra (3), magyarország (3), uniqa biztosító (3), erste biztosító (3), adókedvezmény (3), biztosító (3), oecd (3), gyógyszer (3), albérlet (3), viszontbiztosító (3), díjfizetés (3), internet (3), nyaralás (3), hitelintézeti szemle (3), alulbiztosított (3), befektetési alapok (3), mi (3), létszámbővítés (3), mabisz konferencia (3), fhb (3), síbiztosítás (3), amerika (3), aaa auto (3), pénziránytű alapítvány (3), budapest bank (2), kínai biztosítási szektor (2), kárérték (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), agrár (2), cotar (2), microsoft (2), jégkár (2), bnp paribas cardif biztosító (2), social media (2), piac (2), fenntarthatóság (2), uber (2), személyi kölcsön (2), pioneer (2), thomas hladky (2), munkaerő (2), ügyfélszolgálat (2), bdo magyarország (2), kárbejelentés (2), dimenzió egyesület (2), aegon magyarország (2), Általános egészségbiztosító (2), portfoliohu konferencia (2), n26 (2), eljárás (2), olasz (2), windisch lászló (2), járműbiztosítás (2), blokkchain (2), fogyasztóvédelmi index (2), önvezető autók (2), ingatlannethu (2), biztosítási piac (2), anglia (2), dróntörvény (2), földrengés (2), baker tilly hungária (2), deloitte magyarország (2), idd (2), automatizáció (2), unió (2), román (2), veronai buszbaleset (2), környezettudatosság (2), paypal (2), airbnb (2), aig (2), rekord (2), határidők (2), gyorsjelentés (2), bankszektor (2), pénz7 (2), világbank (2), abi (2), cyber (2), it (2), informatika (2), who (2), interjú (2), astra (2), fizetés (2), muisz (2), drágulás (2), accenture (2), terror (2), kerékpár (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), árfolyamgát (2), terrorfenyegetettség (2), magyar bankszövetség (2), mentőcsomag (2), németország (2), szabályozás (2), lopás (2), eurostat (2), díj (2), kampány (2), ajánlás (2), gazdaság (2), egészsébiztosítás (2), régió (2), tűzesetek (2), alapkamat (2), bizalom (2), biztosításközvetítés (2), mobilfizetés (2), bíróság (2), clb (2), jogsértés (2), mezőgazdaság (2), unsar (2), pzu (2), európa (2), kiberbűnözés (2), ausztria (2), infláció (2), gyorshajtás (2), korrupció (2), ukrajna (2), facebook (2), atm (2), olaszország (2), panaszkezelés (2), generali-providencia (2), flottabiztosítás (2), bankbiztosítás (2), bűncselekmény (2), hr (2), luxemburg (2), ey (2), értékesítés (2), dublin (2), biztosítás és kockázat (2), vállalkozás (2), fejlődő országok (2), ovb (2), eub (2), zsarolóvírus (2), thm (2), dimenzió biztosító (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), marketing (2), garancia (2), bankráció (2), pandurics anett (2), biztosítási díj (2), omnibus (2), technológia (2), kölcsön (2), fhb csoport (2), biztosítótársaság (2), leépítés (2), díjnavigátor (2), ferma (2), cig (2), zurich (2), blockchain (2), 2017 (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk