Egyre nagyobb kihívás az adatkezelés

 2017. március 9., csütörtök 15:30
A A
Ami 10 éve még elképesztően futurisztikusnak tűnt, az mára már a valóság: okoseszközök figyelik mennyit mozgunk, hova megyünk, hogyan vezetünk, hogyan vásárolunk, hogyan keresünk. Habár ezek penetrációja még messze elmarad attól, hogy általánosnak tekinthetnénk, afelől nincs kétség, hogy hamarosan elérjük a kritikus tömeget, azaz a biztosítóknak igen komoly kihívásoknak kell megfelelniük, az idő pedig egyre csak fogy.

Mint azt a bevezetőben is írtuk, habár a potenciál már megvan, egyelőre még nem beszélhetünk arról, hogy bárkiről bármilyen adat begyűjthető lenne, de az okoszeszközök már eléggé elterjedtnek mondhatók ahhoz, hogy életképes üzleti modelleket lehessen rájuk alapozni biztosítási területen is. Az egyelőre még ritkaságszámba menő, de egyre gyakoribb használat alapú, illetve „fizess-aszerint-ahogy élsz” típusú biztosítási termékek többnyire sikeresnek mondhatók, a legfiatalabb, legkívánatosabb célcsoportok mondhatni éppen ilyenekre vártak. Ez azonban csak egy kis része annak a fejlődésnek, amit a biztosítás világába hoznak a különféle okosszenzorok. A kulcs nem is feltétlenül az adatok mennyiségében rejlik, sokkal inkább azok minőségében.

Számos iparág eredendően az ügyfelek önkéntes adatszolgáltatásán alapszik, azonban mindközül leginkább a biztosítás az, aminél óriási az ezen adatoknak való kitettség. Gondoljunk csak a legelemibb példákra, egy-egy biztosítás igénybevételekor kitöltendő kérdőívekre. Az ilyen módon megadott adatok meglehetősen pontatlanok és szubjektívek, ennek oka a szándékos visszaéléstől a rossz értelmezésig terjedő skálán helyezkedhet el, de a lényeg ugyanaz marad: a megadott információk lényegében megbízhatatlanok, csak nehezen ellenőrizhetők. Ezzel szemben az intelligens készülékek által szolgáltatott adatok alapvetően objektívnek mondhatók, nyilván a visszaéléseket nem tudják maximálisan kiszűrni, de így is jelentős előrelépést jelentenek az adatminőség szempontjából. Ráadásul ahogy az időben haladunk előre, úgy válnak még megbízhatóbbá az adatok, egyfelől ahogy a használt eszközök precizitása, másfelől az eszközök körének bővülése révén. Okoseszközök alatt ugyanis nem feltétlenül csak azokat a készülékeket kell érteni, amit önkéntesen használunk, hanem azokat a szenzorokat, amik a minket körülvevő infrastruktúrában jelennek meg egyre nagyobb számban, azaz egy-egy adat helyességét idővel egyre több forrásból lehet majd validálni.

Felhasználói szemszögből azonban ez érthető módon kevésbé vonzó jövőkép, és egyre kevésbé az, több okból is. Ahogy a begyűjtött adatok köre nő, úgy nő az esélye annak, hogy anonimizált adatok együttesen már nagyon is beazonosíthatóvá teszik az adott ügyfeleket, vagyis fokozott veszélye van annak, hogy a biztosító nem csak arra használja fel a begyűjtött adatokat, amire engedélyt kapott. A másik probléma pedig éppen a nem anonimizált, személyes adatokkal kapcsolatos. Az elmúlt évek egyre növekvő számú adatlopási incidense nyomán egyre többen érzik úgy, hogy az egyes szervezetek, köztük a biztosítók nem képesek megfelelő védettséget nyújtani személyes adataiknak. Nem teljesen alaptalan egyik álláspont sem, együttesen pedig egyértelműen afelé hatnak, hogy a biztosítottak egyre kevésbé szívesen osztanak meg magukról információkat. A biztosítóknak tehát elsődlegesen ezekre kell megfelelő válaszokat kínálni, azaz ha úgy tetszik ahhoz, hogy a felhasználói adatok megbízhatóbbak legyenek, a biztosítóknak is megbízhatóbbá kell válniuk. Az adatok megfelelő védelme alapvető és elsődleges prioritást élvező szempont kell legyen, emellett azonban arról is gondoskodni kell, hogy azok felhasználása transzparens módon, és a biztosítottal előzetesen lefektetett és általa elfogadott szabályok szerint történjen. Mindez persze csak a biztosítói oldal alkupozíciójának javításához elég, arra nem, hogy a felhasználói adatszolgáltatásra megfelelő motivációt biztosítson. Ehhez érdemes az információt egy új valutaként felfogni a biztosítási folyamatban, és megérteni, hogy az ügyfél ezért cserébe nagyon világos, nagyon egyértelmű hozzáadott értéket vár el.

Leírva mindez egyszerűnek hangzik, de nyilvánvalóan nem az. A klasszikus értelemben vett adatkezelési szabályzatok már közel sem elegendőek, ennél komolyabb biztosítékokra van szükség, miközben az adatvédelmi infrastruktúra hiányosságai is egyre komolyabb kihívás elé állítja a biztosítókat, különösen a kezelt adatok körének rohamos bővülése miatt. Lényegében a biztosított-biztosító viszonyban most egyértelműen előbbieknél az előny, a biztosítóknak ma elemi érdekük, hogy felderítsék, milyen hozzáadott értéket várnak el az ügyfelek folyamatosan inflálódó értékű adataikért cserébe. Ebből egyenesen következik, hogy a jelenleginél aktívabb párbeszédre van szükség ahhoz, hogy kiderüljön mi jelent értéket a megváltozott viszonyok között, ez azonban még korántsem oldja meg az adatvédelem kérdését. Ebben a tekintetben megkerülhetetlen az infrastruktúra folyamatos karbantartása és fejlesztése, emellett azonban számos olyan gyakorlat bevezetése is szükséges, aminek révén csökkenthető a biztosító ilyen irányú felelőssége. Legelőször is le kell számolni azzal az illúzióval, hogy minden adatot gyűjteni kell. Minden egyes beérkezett, eltárolt és védett adatnak meg kell legyen a maga pontos funkciója, célja amire használni akarja az adott szervezet, ezt pedig megfelelően kommunikálni is kell.

Még az így definiált adattípusok között is bőven akadhat olyan, melynek hosszútávú tárolása nem feltétlenül indokolt, különösen akkor, ha az aktuális állapot bármikor lekérdezhető, azaz érdemes lehet elgondolkodni olyan külső adatszolgáltatóval folytatott együttműködéseken, mely kifejezetten az adatok tárolására és védelmére szakosodott. Továbbhaladva ezen a gondolatmeneten az sem ördögtől való elképzelés, hogy bizonyos adatok esetében éppen az egymás vetélytársaiként működő biztosítók közösen hozzanak létre egy ilyen professzionális adatkezelő szervezetet. Ennek a költség- és kockázatoptimalizálás mellett egyéb pozitív hozadékai is lehetnének, segítségével például könnyebben kiszűrhetővé válnának a biztosítási csalásokra szakosodott bűnszervezetek, a notórius csalók.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (107), megtakarítás (100), kgfb (98), díjbevétel (97), öngondoskodás (94), nyugdíj (87), életbiztosítás (77), mabisz (76), fogyasztóvédelem (63), katasztrófa (60), bank (59), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (50), generali (49), gépjármű-biztosítás (48), eu (47), ingatlancom (45), elemzés (45), pszáf (44), szolvencia (43), utasbiztosítás (42), biztosítás (42), káresemény (41), felmérés (40), kutatás (39), hitelezés (38), bírság (33), lakásár (33), nem-életbiztosítás (33), swiss re (31), ksh (30), baleseti adó (30), románia (29), munich re (28), viharkár (28), casco (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (25), klímaváltozás (24), felelősségbiztosítás (23), reálhozam (23), hitel (23), lakáshitel (22), brexit (22), befektetés (21), allianz (20), hitelminősítő (20), union (20), természeti katasztrófa (19), k&h (19), groupama (19), eiopa (18), devizahitel (18), roland berger (18), kína (17), csalás (17), kiberbiztonság (17), aegon (17), vagyonbiztosítás (17), konferencia (17), nyereség (17), autó (16), balesetbiztosítás (16), pénzügyi szektor (16), kkv (16), magánnyugdíj (16), ingatlan (16), nyugdíjbiztosítás (15), jelentés (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), ngm (14), baleset (14), egészségügy (14), cig pannonia (14), felvásárlás (14), ing (14), cea (14), fbamsz (13), tőkemegfelelés (13), építőipar (13), eurostat (13), gépjármű (13), uniqa (13), fintech (13), használtautó (12), genertel (12), telematika (12), gdp (12), gépjármű biztosítás (12), k&h biztosító (12), stressz-teszt (12), digitalizáció (11), hent (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hamisítás (11), nn (11), usa (11), axa (11), groupama biztosító (11), árvíz (11), alkusz (11), kárigény (11), s&p (10), hurrikán (10), aviva (10), villámkár (10), kiberbűnözők (9), vig (9), munkanélküliség (9), cig pannónia (9), ingatlanpiac (9), generali csoport (9), otp bank (9), kiberbűnűzés (9), lakáspiac (9), moodys (9), autóipar (8), pénztár (8), csok (8), alulbiztosítás (8), nav (8), betörés (8), gki (8), bamosz (8), kórház (8), erste (8), netriskhu (8), eredmény (8), közvetítő (8), mobil (8), ügynök (8), turizmus (8), verona (8), kötvény (8), pwc (8), adó (8), innováció (8), tanulmány (7), deloitte (7), gazdasági növekedés (7), union biztosító (7), 4life direct (7), adósság (7), lakás (7), kiberbiztosítás (7), online (7), mkb (7), vihar (7), vagyon (7), otp (7), infláció (7), fitch (7), buszbaleset (7), kpmg (7), netrisk (7), kaszab attila (7), ey magyarország (7), insurtech (7), akvizíció (7), eset (7), lengyelország (7), önvezető autó (6), unicredit (6), bankkártya (6), bróker (6), agrárbiztosítás (6), munkahely (6), oecd (6), vienna life (6), profit (6), hitelminősítés (6), hannover re (6), államkötvény (6), felügyelet (6), biztosítási piac (6), görögország (6), kár (6), adatvédelem (6), közvetítés (6), allianz hungária (6), köbe (6), lakásépítés (6), gdpr (6), végtörlesztés (6), nemzeti agrárgazdasági kamara (6), unit-linked (6), megújuló energia (6), fejlesztés (6), fagykár (6), big data (5), gender direktíva (5), szerződési jog (5), államadósság (5), am best (5), gfk (5), értékpapírosítás (5), startup (5), határidő (5), hitelfelvétel (5), síbiztosítás (5), növekedés (5), mezőgazdaság (5), éghajlatváltozás (5), lízing (5), csőd (5), albérlet (5), lakástakarék (5), közlekedés (5), világbank (5), jövedelem (5), biztosítási szektor (5), vienna insurance group (4), cafeteria (4), közúti baleset (4), bankráció (4), nfm (4), századvég (4), green holiday (4), előrejelzés (4), fhb (4), nyesz (4), black friday (4), uniqa biztosító zrt (4), bdo (4), iot (4), elektromos autó (4), készpénz (4), végtörlesztésl (4), jégkár (4), qbe (4), idd (4), mastercard (4), tállai andrás (4), insurance europe (4), nn biztosító (4), vienna life biztosító (4), betegség (4), posta (4), összeolvadás (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), foglalkoztatottság (4), elnök (4), kárhányad (4), m&a (4), válság (4), adókedvezmény (4), nyugdíjpénztár (4), aon (4), iais (4), oktatás (4), lloyds (4), aon benfield (4), díjfizetés (4), birság (4), signal (4), biztonság (3), eredmények (3), fizetés (3), biztosításközvetítés (3), n26 (3), lakáseladás (3), tbsz (3), orvoshiány (3), állampapír (3), amerika (3), magyarország (3), mikrobiztosítás (3), budapest bank (3), zöld kártya (3), k&h bank (3), logisztika (3), online vásárlás (3), lakáhitel (3), elektromobilitás (3), zurich (3), veronai buszbaleset (3), drón (3), nyaralás (3), intrum justitia (3), mi (3), cig (3), aaa auto (3), pandurics anett (3), osztalék (3), juttatás (3), befektetési alapok (3), leépítés (3), vienna (3), ingatlanbiztosítás (3), limra (3), cp contact (3), ügyfélélmény (3), alapkezelő (3), szlovákia (3), pénziránytű alapítvány (3), jármű (3), létszámbővítés (3), részvény (3), biztosító (3), blokklánc (3), uniqa biztosító (3), mge (3), hitelintézeti szemle (3), cafetéria (3), thm (3), eladás (3), szabályozás (3), trenkwalder (3), mabisz konferencia (3), nak (3), internet (3), egészségpénztár (3), gilyén ágnes (3), mesterséges intelligencia (3), bankbiztosítás (3), it (3), munkaerőhiány (3), k&h biztos jövő index (3), kötelező (3), cig pannónia biztosító (3), alulbiztosított (3), kártérítés (3), otp nyugdíjpénztár (3), okostelefon (3), viszontbiztosító (3), németország (3), ingatlanár (3), gyógyszer (3), drágulás (3), szolvencia ii (3), webáruház (3), facebook (3), integráció (3), atradius (3), erste biztosító (3), datahouse (3), nemzetgazdasági minisztérium (3), karácsony (3), duna house (3), dimenzió (2), develor (2), who (2), bankbetét (2), minimálbér (2), luxemburg (2), állami támogatás (2), magyar nemzeti bank (2), díj (2), bíróság (2), dimenzió biztosító (2), windisch lászló (2), portfoliohu konferencia (2), dublin (2), kerékpár (2), rekord (2), thomas hladky (2), fenntarthatóság (2), környezettudatosság (2), ipsos (2), jogsértés (2), jelzáloghitel (2), újlakás-építés (2), kiberbűnözés (2), munkaerőpiac (2), határidők (2), kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (2), clb (2), díjak (2), németh dávid (2), ajánlás (2), európa (2), földrengés (2), biztos jövő index (2), mobilfizetés (2), kh (2), aig (2), magyar lízingszövetség (2), kampány (2), euroövezet (2), tűzesetek (2), anglia (2), gvh (2), 2017 (2), magyar bankszövetség (2), okos szemüveg (2), pénz7 (2), biztosítótársaság (2), házasságkötés (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), start-up (2), deviza (2), enet (2), blockchain (2), ey (2), biztosítás és kockázat (2), versenytörvény (2), gépjármű-értékesítés (2), lopás (2),  (2), időjárás (2), gépjárműpiac (2), régió (2), paypal (2), lakossági megtakarítás (2), telenor (2), theresa may (2), készház (2), hozam (2), áfa-csökkentés (2), muisz (2), forint (2), egészsébiztosítás (2), szÉp-kártya (2), használt autó (2), bnp paribas cardif biztosító (2), gazdaság (2), baker tilly hungária (2), davos (2), nyugdíj-biztosítás (2), microsoft (2), eljárás (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), unsar (2), pzu (2), bizalom (2), önvezető autók (2), ipari termelés (2), pioneer (2), lakossági fogyasztás (2), psd2 (2), használtautó-eladás (2), mkb-pannónia (2), alapkamat (2), felszámolás (2), dróntörvény (2), társasház (2), átlagkereset (2), magán egészségügyi ellátás (2), import (2), egészség (2), fhb csoport (2), várható élettartam (2), vállalkozás (2), export (2), lakástűz (2), táppénz (2), fogyasztási hitel (2), cyber (2), olasz (2), utazás (2), hr (2), ukrajna (2), bűncselekmény (2), járműbiztosítás (2), abi (2), blokkchain (2), unió (2), capital economics (2), kid (2), terrorfenyegetettség (2), fejlődő országok (2), piaci részesedés (2), autóbérlés (2), agrár (2), fogyasztóvédelmi index (2), bdo magyarország (2), kárbejelentés (2), flottabiztosítás (2), életjáradék (2), pew research center (2), cotar (2), gyorshajtás (2), élelmiszer (2), piac (2), carsharing (2), ingatlannethu (2), interjú (2), európai bizottság (2), deloitte magyarország (2), világgazdasági fórum (2), e-kereskedelem (2), euróövezet (2), értékesítés (2), kárérték (2), tűzkár (2), bnp paribas cardif (2), lakásárak (2), árfolyamgát (2), idegenforgalom (2), úti cél (2), accenture (2), astra (2), budapest (2), adóbevallás (2), cib (2), halálozás (2), egyesülés (2), automatizáció (2), gyorsjelentés (2), airbnb (2), uber (2), személyi kölcsön (2), eub (2), posta biztosító (2), dimenzió egyesület (2), bankszektor (2), munkaerő (2), szerződéses feltétel (2), generali-providencia (2), olaszország (2), terror (2), ovb (2), kölcsön (2), y generáció (2), social media (2), orfk (2), mezőgazdasági biztosítás (2), garancia (2), ingatlanértékesítés (2), marketing (2), román (2), ausztria (2), informatika (2), atm (2), technológia (2), biztosítási díj (2), áremelkedés (2), omnibus (2), korrupció (2), online kereskedelem (2), mentőcsomag (2), zsarolóvírus (2), biztositashu (2), ügyfélszolgálat (2), coface (2), aegon magyarország (2), kiskereskedelem (2), flotta (2), pályázat (2), panaszkezelés (2), Általános egészségbiztosító (2), ferma (2), kínai biztosítási szektor (2), díjnavigátor (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk