Hitelkártya, áruhitel: idén kevesebben használják őket karácsonykor

 2011. december 7., szerda 9:50
A A
Visszafogottabban készülődik az idei karácsonyra a lakosság – derül ki a Budapest Bank megbízásából készült kutatásból. Az ajándékozásra szánt összeg átlagosan 3 ezer forinttal csökkent a tavalyi évhez képest: a megkérdezettek összesen mintegy 45 ezer forintot szánnak szeretteikre az idén, egy személy meglepetésére kb. 6 ezer forintot költve. Az ünnepekre jellemzően a decembert megelőző hónapokban spórolnak a felmérésben résztvevők, és csak kevesen kívánnak új hitelt felvenni a karácsonyi ajándékokra. Ugyanakkor az előző évek tapasztalatai alapján az év utolsó hónapjaiban a bank a már meglévő hitelkártyákkal történő költések valamint az áruhitelezés terén növekedésre számít.

A Budapest Bank felmérést végzett a felnőtt lakosság körében azt vizsgálva, hogyan készülődnek idén a karácsonyra – mennyi pénzt szánnak az ajándékok beszerzésére, jellemzően mivel lepik meg egymást, miből finanszírozzák a kiadásaikat stb. A kutatás során a bank azt is felmérte, hogyan változtak ezek a szokások tavaly óta.

Kevés hitelt vesznek fel a magyarok a karácsony miatt

A felmérés szerint azok aránya, akik részben vagy egészben új banki hitelből kívánják finanszírozni a karácsonyi bevásárlást, mindössze 4% – a legtöbben az aktuálisan rendelkezésükre álló pénzügyi keretből (72%) vagy megtakarításaikból (41%) lepik majd meg szeretteiket. A hiteltermékek közül a legnépszerűbb a hitelkártya, ezt követik az áruhitelek. A meglévő hitelkártyákkal novemberben és decemberben az év közbeni átlaghoz képest 20-25%-kal költenek többet a Budapest Bank tapasztalatai szerint az ügyfelek. Áruhitelek terén a bank szintén számít némi növekedésre, ez azonban elmarad az előző évekétől: míg az elmúlt két évben az év többi időszakához képest 50%-kal volt magasabb az új áruhitel volumen a karácsony előtti két hónapban, addig idén csupán 25-30%-os emelkedésre számítanak a bank szakértői az év végi hajrában.

A visszafogott hitelfelvételi kedvet magyarázhatja, hogy a kutatás szerint kevés olyan ajándék kerül idén a fa alá, amelyhez az üzletek és a bankok tipikusan áruhitelt vagy egyéb fogyasztási hitelt szoktak kínálni (pl. műszaki cikkek (33%), mobiltelefonok és okostelefonok (14%), fotótermékek (8%) és notebook-ok/táblagépek (4%)). A legnépszerűbb ajándékok a felmérés szerint a ruhanemű (72%), a könyv (71%) és az illatszer (71%) lesznek ebben az évben.

Valamelyest szerényebb karácsonyunk lesz

A kutatásban megkérdezettek idén átlagosan kb. 45 ezer forintot költenek karácsonyi ajándékokra, 3 ezer forinttal kevesebbet mint tavaly. Az egy személyre szánt összeg azonban szinte változatlan maradt: a válaszadók a tavalyi évhez hasonlóan idén is kb. 6 ezer forintot szánnak átlagosan egy-egy szerettükre, azaz inkább kevesebb személynek adnak ajándékot.

A karácsonyi bevásárlásra jellemzően a decembert megelőző hónapokban spórolunk: a megkérdezettek közel 60%-a nyilatkozott úgy, hogy az ünnepek előtt 3-4 hónapon keresztül igyekszik félretenni erre a célra. Ennél jóval kevesebben vannak azok (mintegy 20%), akik inkább az ünnepek után húzzák össze a nadrágszíjat. A kutatás szerint a tavalyi évhez képest alig változott azok aránya (20%), akik úgy nyilatkoztak, hogy nem kell spórolniuk a karácsonyi kiadások miatt.

„A Budapest Banknál a válság eredményeként tudatosabb magatartást tapasztalunk az ügyfelek részéről, úgy látjuk, jobban átgondolják pénzügyi döntéseiket és reálisabban felmérik saját körülményeiket, igyekezve elkerülni a túlköltekezést. Ebben természetesen mi is igyekszünk minden segítséget megadni nekik. Törekszünk arra, hogy az ügyfelek számára legmegfelelőbb, releváns szolgáltatásokat nyújtsunk, ennek megfelelően folyamatosan bővítjük termékpalettánkat. A Budapest Bank jelenleg a piac három legnagyobb hitelkártya-kibocsátójának egyike; az elmúlt években olyan, különböző kedvezményeket nyújtó termékeket vezettünk be, mint a Tesco Vásárlókártya vagy a Főgáz Kártya. Kiemelt hangsúlyt fektetünk az ügyfelek pénzügyi tudatosságának növelésére, mivel úgy látjuk, hogy erre a jelenlegi piaci körülmények között komoly igény van. Többek között ezen törekvéseknek köszönhetően nyertük el az idén is – egymás után immár másodszor – a MasterCard és a Pénziránytű Alapítvány által meghirdetett »A Pénzügyi kultúra fejlesztése terén legaktívabb bank« címet” – mondta Paragi Zoltán, a Budapest Bank lakossági hitelezési vezetője.

Még mindig rengeteg készpénzt használunk

A felmérésből az is kiderült, hogy jelentősen növekedett a webáruházak népszerűsége: a megkérdezettek körében tavaly óta 7%-kal nőtt azok aránya (33%-ra), akik az interneten keresztül rendelik meg az ajándékokat. Ugyanígy a fizetési eszközök tekintetében is itt mutatkozik a legnagyobb emelkedés: 2010-hez képest 8%-ról 13%-ra nőtt azok aránya, akik internetes átutalással fizetnek az ajándékokért.

Ettől függetlenül a népszerűségi listát még mindig a plázák, bevásárlóközpontok vezetik, ezt követik a szuper- és hipermarketek valamint a kisebb szaküzletek. A kutatásból az is kitűnik, hogy bár tavaly óta némileg növekedett a betéti kártyát (47%) illetve a hitelkártyát (15%) használók száma, a legtöbben (több mint 80%) még mindig készpénzzel fizetnek az ajándékokért.

A kutatást a Budapest Bank megbízásából a Gfk Hungária Piackutató Intézet végezte 2011. november 18-22. között, 23 év fölötti, ABC státuszú lakosság körében, 500 fos mintán. A kutatás módszere: online megkérdezés (CAWI), országos véletlen mintavétel válaszadói panel alapján.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (97), díjbevétel (96), kgfb (94), megtakarítás (93), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), mabisz (75), életbiztosítás (75), fogyasztóvédelem (60), katasztrófa (60), bank (59), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (47), eu (45), pszáf (44), ingatlancom (43), szolvencia (43), elemzés (42), biztosítás (42), káresemény (41), utasbiztosítás (39), hitelezés (38), bírság (33), felmérés (33), kutatás (32), nem-életbiztosítás (32), lakásár (31), swiss re (31), baleseti adó (30), románia (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), egészségbiztosítás (25), bankraciohu (25), casco (24), reálhozam (23), hitel (22), brexit (22), felelősségbiztosítás (21), klímaváltozás (21), hitelminősítő (19), eiopa (18), roland berger (18), allianz (18), union (18), befektetés (18), devizahitel (18), lakáshitel (17), csalás (17), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), groupama (17), kína (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), ksh (16), konferencia (16), kiberbiztonság (16), természeti katasztrófa (16), autó (15), balesetbiztosítás (15), nyereség (15), ingatlan (15), ing (14), eb (14), nem-élet biztosítás (14), cea (14), aegon (14), cig pannonia (14), felvásárlás (14), kkv (14), jelentés (14), fbamsz (13), nyugdíjbiztosítás (13), tőkemegfelelés (13), ngm (13), k&h biztosító (12), baleset (12), genertel (12), stressz-teszt (12), használtautó (12), telematika (12), gépjármű biztosítás (12), uniqa (12), gépjármű (12), fintech (11), usa (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), kárigény (11), hamisítás (11), axa (11), egészségügy (10), s&p (10), groupama biztosító (10), nn (10), villámkár (10), aviva (10), alkusz (10), kiberbűnűzés (9), generali csoport (9), vig (9), otp bank (9), árvíz (9), kiberbűnözők (9), cig pannónia (9), közvetítő (8), innováció (8), autóipar (8), verona (8), netriskhu (8), alulbiztosítás (8), mobil (8), bamosz (8), kötvény (8), moodys (8), hurrikán (8), kórház (8), pénztár (8), gdp (8), betörés (8), kpmg (7), deloitte (7), ey magyarország (7), otp (7), mkb (7), akvizíció (7), építőipar (7), digitalizáció (7), pwc (7), fitch (7), union biztosító (7), erste (7), eredmény (7), 4life direct (7), adó (7), insurtech (7), ügynök (7), kaszab attila (7), adósság (7), kiberbiztosítás (7), eurostat (7), eset (7), lakás (7), vihar (7), buszbaleset (7), fejlesztés (6), munkahely (6), görögország (6), végtörlesztés (6), lakáspiac (6), köbe (6), tanulmány (6), fagykár (6), netrisk (6), hitelminősítés (6), felügyelet (6), államkötvény (6), megújuló energia (6), hannover re (6), ingatlanpiac (6), közvetítés (6), unit-linked (6), unicredit (6), nav (6), allianz hungária (6), agrárbiztosítás (6), gdpr (5), biztosítási szektor (5), lengyelország (5), online (5), értékpapírosítás (5), vagyon (5), közlekedés (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), csőd (5), gfk (5), gender direktíva (5), vienna life (5), síbiztosítás (5), szerződési jog (5), bróker (5), jövedelem (5), munkanélküliség (5), adatvédelem (5), am best (5), big data (5), századvég (4), közúti baleset (4), posta (4), nn biztosító (4), birság (4), betegség (4), mastercard (4), végtörlesztésl (4), profit (4), bankkártya (4), lakástakarék (4), iot (4), signal (4), insurance europe (4), éghajlatváltozás (4), elnök (4), vienna insurance group (4), nyugdíjpénztár (4), kárhányad (4), iais (4), biztosítási piac (4), bdo (4), qbe (4), uniqa biztosító zrt (4), adókedvezmény (4), green holiday (4), államadósság (4), aon benfield (4), vienna life biztosító (4), startup (4), aon (4), mezőgazdaság (4), válság (4), lloyds (4), turizmus (4), m&a (4), összeolvadás (4), határidő (4), infláció (4), világbank (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), csok (4), gki (4), albérlet (4), cafetéria (3), gilyén ágnes (3), nak (3), erste biztosító (3), drón (3), alapkezelő (3), k&h bank (3), pénziránytű alapítvány (3), intrum justitia (3), pandurics anett (3), hitelintézeti szemle (3), tállai andrás (3), vienna (3), kár (3), mabisz konferencia (3), eredmények (3), önvezető autó (3), mi (3), mesterséges intelligencia (3), cig pannónia biztosító (3), fhb (3), magyarország (3), amerika (3), kötelező (3), nfm (3), biztonság (3), cafeteria (3), k&h biztos jövő index (3), előrejelzés (3), aaa auto (3), trenkwalder (3), elektromobilitás (3), blokklánc (3), lakáhitel (3), idd (3), jármű (3), elektromos autó (3), black friday (3), szolvencia ii (3), leépítés (3), befektetési alapok (3), nyaralás (3), biztosító (3), internet (3), integráció (3), ingatlanbiztosítás (3), zöld kártya (3), uniqa biztosító (3), szlovákia (3), szabályozás (3), díjfizetés (3), ingatlanár (3), atradius (3), foglalkoztatottság (3), limra (3), viszontbiztosító (3), oecd (3), gyógyszer (3), mikrobiztosítás (3), létszámbővítés (3), cp contact (3), gazdasági növekedés (3), alulbiztosított (3), oktatás (3), lízing (3), ügyfélszolgálat (2), deloitte magyarország (2), bnp paribas cardif biztosító (2), állampapír (2), abi (2), mobilfizetés (2), rekord (2), cyber (2), aegon magyarország (2), román (2), social media (2), interjú (2), pzu (2), pályázat (2), theresa may (2), gyorsjelentés (2), személyi kölcsön (2), budapest bank (2), automatizáció (2), bankráció (2), piac (2), astra (2), régió (2), cotar (2), növekedés (2), fizetés (2), szÉp-kártya (2), határidők (2), díjak (2), unsar (2), telenor (2), Általános egészségbiztosító (2), cig (2), díjnavigátor (2), időjárás (2), bankszektor (2), agrár (2), juttatás (2), clb (2), portfoliohu konferencia (2), informatika (2), munkaerő (2), földrengés (2), alapkamat (2), dimenzió (2), anglia (2), tűzkár (2), thomas hladky (2), veronai buszbaleset (2), ey (2), biztosításközvetítés (2), jogsértés (2), biztosítás és kockázat (2), adóbevallás (2), 2017 (2), cib (2), európa (2), luxemburg (2), terrorfenyegetettség (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítótársaság (2), windisch lászló (2), pew research center (2), lopás (2), mentőcsomag (2), biztositashu (2), németország (2), dublin (2), jégkár (2), dimenzió egyesület (2), datahouse (2), it (2), dimenzió biztosító (2), árfolyamgát (2), eladás (2), fenntarthatóság (2), környezettudatosság (2), bíróság (2), kampány (2), duna house (2), kínai biztosítási szektor (2), tűzesetek (2), muisz (2), kerékpár (2), egészsébiztosítás (2), technológia (2), who (2), dróntörvény (2), biztosítási díj (2), accenture (2), n26 (2), értékesítés (2), baker tilly hungária (2), garancia (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), enet (2), olaszország (2), aig (2), bankbiztosítás (2), zurich (2), díj (2), gyorshajtás (2), online vásárlás (2), egészségpénztár (2), orfk (2), pénz7 (2), blockchain (2), fejlődő országok (2), versenytörvény (2), forint (2), facebook (2), atm (2), ovb (2), eljárás (2), hr (2), korrupció (2), hozam (2), eub (2), kiskereskedelem (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), magyar bankszövetség (2), marketing (2), vállalkozás (2), ukrajna (2), kiberbűnözés (2), okostelefon (2), kölcsön (2), bűncselekmény (2), psd2 (2), unió (2), blokkchain (2), fogyasztóvédelmi index (2), kid (2), thm (2), fhb csoport (2), zsarolóvírus (2), airbnb (2), bdo magyarország (2), európai bizottság (2), lakásépítés (2), ferma (2), élelmiszer (2), készpénz (2), németh dávid (2), deviza (2), olasz (2), járműbiztosítás (2), omnibus (2), paypal (2), ingatlannethu (2), részvény (2), uber (2), flottabiztosítás (2), bizalom (2), terror (2), generali-providencia (2), kárérték (2), pioneer (2), táppénz (2), ausztria (2), gvh (2), drágulás (2), mge (2), panaszkezelés (2), kárbejelentés (2), microsoft (2), önvezető autók (2), gazdaság (2), ajánlás (2), capital economics (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk