Profitot hoz, de életet is menthet a használat alapú biztosítás

 2017. március 8., szerda 17:00
A A
A használat alapú biztosítás (Usage-based insurance, UBI) egy telematikai berendezés segítségével monitorozza és tárolja a biztosított jármű vezetés közben gyűjtött kvantitatív és kvalitatív adatait. Ez a fajta szolgáltatás jelentős piaci résnek bizonyul számos európai ország biztosítási piacain, míg Magyarországon egyelőre nem terjedt el a lakosság körében, holott népszerű szolgáltatási forma lehetne – az UBI szisztémájú biztosítások jelenét és jövőjét a Deloitte szakértője tekinti át.

A használat alapú termékek a gépjármű-biztosítások jelenleg leggyorsabban növekvő szegmensét jelentik világszerte: egyes becslések szerint 2020-ra a telematikai típusú termékekből származó díjbevételek globálisan elérhetik az 50 milliárd dollárt, a szerződések száma pedig a 100 milliós darabszámot. Az elmúlt évek tendenciáját követő, globális díjbevétel növekedés túlnyomó részét a fejlődő régiók jelentős megerősödése, illetve a jelenleg is élenjáró Észak-Amerika és Európa piacai fogják leginkább kitenni.

A használat alapú gépjármű biztosítási termékek elterjedésének és fejlesztésének ütemét jól mutatja, hogy míg 2013-ban 17 országban 155 aktív UBI termék volt elérhető, addig 2015 év végére már 34 országban 204 db használat alapú gépjármű-biztosítási terméket lehetett beazonosítani világszerte.

„Azok a biztosítók, akik időben tervezik meg UBI programjukat, jelentős piaci előnyre tehetnek szert, mivel első kézből származó információval rendelkeznek majd az ügyfeleik vezetési mintájára vonatkozóan. A megfelelő adatok begyűjtése a biztosítási termékek pontosabb árazását és pozícionálását támogatja, a telematikai berendezés segítségével szerzett információk alapján a biztosítók nemcsak a szegmentációjukat javíthatják, ami hosszú távon a nyereségességet javíthatja. Meglátásunk szerint a legnagyobb kihívást jelenleg a telematikai berendezések által begyűjtött, hatalmas méretű adatmennyiség tárolása és az adatok harmadik félnek történő kiadása jelentheti” – emelte ki Mérth Balázs, a Deloitte Zrt. pénzintézetekért felelős partnere.

Az autókba épített telematikai berendezés a begyűjtött és elemzett adatoknak köszönhetően például különbséget tud tenni két, hasonló biztosítási csomaggal rendelkező vezető között: ha az egyik tizedannyi utat tesz meg, vagy kevésbé zsúfolt időszakban vezet, a biztosítónak lehetősége van a tapasztalati információk alapján a fennálló kockázatnak megfelelő árat meghatározni a biztosított számára.

A kárrendezési folyamat technológia általi átalakulása ezen túl még további előnyökkel is járhat: a káresemény bekövetkeztét például a gyorsulási adatok (pl. gravitációs erő vagy fékerő) hirtelen változásából a berendezés azonnal képes jelezni, amire azonnal reakció adható a biztosító részéről (például SMS küldése az ügyfél számára az esetleges probléma megoldására, rendőrség értesítése a gépjármű ellopása esetén, segélyhívás indítása baleset esetén stb.) Ezáltal a kárbejelentési folyamat lerövidülhet, a biztosító kárrendezési folyamata pedig optimalizálhatóvá válik – arról nem is beszélve, hogy a gyorsabban továbbított segítségnyújtás sok esetben akár életeket is menthet.

„Az UBI szisztémájú biztosítás a biztosítók kárráfordítására is pozitív hatással lehet, hiszen a rögzített adatok alapján visszaellenőrizhetőek lesznek a valós és valótlan károk, ebből következőn pedig az esetleges biztosítási csalásoknak is elejét lehetne venni” – tette hozzá Mérth Balázs.

Hazai helyzet

A magyarországi piac mérete miatt a telematikai szolgáltatások területén szerzett tapasztalatok egyelőre elenyészőek, hiszen a KGFB szigorú szabályrendszere miatt hasonló kiegészítő szolgáltatás csak Casco mellé köthető. A hazai piacon uralkodó erős díjverseny mellett nehéz a szolgáltatás bevezetéséhez megfelelő kedvezmények biztosítása, valamint egyelőre az ügyfelek hajlandósága is alacsonynak mutatkozik a telematikai szolgáltatáshoz szükséges speciális készülék megvételére.

„A hazai járműpark összetétele, az autóimportálási lehetőségek magas kihasználtsága és a lakosság árérzékenysége vélhetően mind-mind olyan tényezők, melyek egyelőre hátrányosan befolyásolják a telematikai alapú biztosítási szolgáltatások magyarországi terjedését. Mindazonáltal egy megfelelő piackutatással meg lehetne találni azt a megoldást, mely a leginkább kiszolgálná a hazai lakosság igényeit. Meggyőződésünk, hogy a telematikai megoldások biztosításokkal történő ötvözése a megfelelő technikai feltételek igénybevétele, a biztosítók és ügyfelek számára egyaránt kifizetődő díjazás kialakítása mellett népszerű szolgáltatási formaként lenne értékesíthető a magyarországi biztosítási piacon is” – hangsúlyozta Mérth Balázs.

Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

Nem pörög a kiberbiztosítás

A kiberkockázatok rohamosan növekvő szintje ellenére továbbra sem lehet kiugróan...

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), megtakarítás (92), mnb (89), kgfb (88), öngondoskodás (87), nyugdíj (79), életbiztosítás (75), mabisz (66), katasztrófa (59), fogyasztóvédelem (57), bank (55), viszontbiztosítás (52), gépjármű-biztosítás (48), pszáf (44), generali (44), szolvencia (43), lakásbiztosítás (42), káresemény (41), eu (40), biztosítás (39), hitelezés (38), utasbiztosítás (33), ingatlancom (33), nem-életbiztosítás (32), bírság (31), swiss re (30), elemzés (30), baleseti adó (30), románia (28), munich re (28), kockázat (26), felmérés (26), lakásár (25), egészségbiztosítás (24), reálhozam (23), viharkár (22), casco (21), bankraciohu (20), hitel (19), klímaváltozás (19), felelősségbiztosítás (19), brexit (19), hitelminősítő (19), kutatás (18), allianz (18), eiopa (18), devizahitel (18), union (17), befektetés (17), vagyonbiztosítás (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), nyereség (15), roland berger (15), magánnyugdíj (15), autó (15), konferencia (15), lakáshitel (14), cea (14), felvásárlás (14), ing (14), jelentés (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), kkv (14), balesetbiztosítás (14), cig pannonia (13), kína (13), tőkemegfelelés (13), k&h (13), aegon (13), gépjármű biztosítás (12), fbamsz (12), kiberbiztonság (12), uniqa (12), genertel (12), stressz-teszt (12), gépjármű (12), nyugdíjbiztosítás (11), kárigény (11), baleset (11), usa (11), villámkár (10), alkusz (10), s&p (10), fintech (10), aviva (10), ngm (10), hent (10), telematika (10), axa (10), hamisítás (10), használtautó (10), hamisítás elleni nemzeti testület (10), egészségügy (9), k&h biztosító (9), ksh (9), ingatlan (9), groupama biztosító (9), otp bank (9), árvíz (9), vig (9), kötvény (8), alulbiztosítás (8), betörés (8), közvetítő (8), verona (8), generali csoport (8), kórház (8), netriskhu (8), hurrikán (8), cig pannónia (8), nn (8), mobil (8), fitch (7), kiberbiztosítás (7), moodys (7), autóipar (7), pénztár (7), pwc (7), otp (7), buszbaleset (7), lakás (7), kaszab attila (7), kiberbűnözők (7), kiberbűnűzés (7), eset (7), 4life direct (7), erste (7), mkb (7), ügynök (7), adósság (7), gdp (7), eredmény (7), bamosz (7), akvizíció (7), hannover re (6), hitelminősítés (6), felügyelet (6), végtörlesztés (6), fejlesztés (6), görögország (6), adó (6), innováció (6), közvetítés (6), fagykár (6), unit-linked (6), ey magyarország (6), megújuló energia (6), digitalizáció (6), insurtech (6), agrárbiztosítás (6), köbe (6), kpmg (6), munkahely (6), államkötvény (6), allianz hungária (6), lakáspiac (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), munkanélküliség (5), szerződési jog (5), adatvédelem (5), gdpr (5), vienna life (5), vagyon (5), közlekedés (5), am best (5), értékpapírosítás (5), bróker (5), big data (5), unicredit (4), iot (4), vienna insurance group (4), profit (4), birság (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), lakástakarék (4), iais (4), lengyelország (4), signal (4), m&a (4), kárhányad (4), határidő (4), válság (4), elnök (4), aon (4), startup (4), éghajlatváltozás (4), gfk (4), közúti baleset (4), végtörlesztésl (4), tanulmány (4), századvég (4), aon benfield (4), posta (4), jövedelem (4), vihar (4), online (4), qbe (4), insurance europe (4), vienna life biztosító (4), deloitte (4), lloyds (4), union biztosító (4), blokklánc (3), aaa auto (3), viszontbiztosító (3), black friday (3), drón (3), államadósság (3), mi (3), bankkártya (3), fhb (3), létszámbővítés (3), vienna (3), zöld kártya (3), szlovákia (3), nyugdíjpénztár (3), jármű (3), díjfizetés (3), összeolvadás (3), lakáhitel (3), csok (3), cig pannónia biztosító (3), k&h bank (3), mabisz konferencia (3), síbiztosítás (3), mastercard (3), nak (3), alapkezelő (3), alulbiztosított (3), uniqa biztosító (3), mikrobiztosítás (3), hitelintézeti szemle (3), netrisk (3), biztosítási szektor (3), k&h biztos jövő index (3), eredmények (3), pénziránytű alapítvány (3), lízing (3), oktatás (3), kötelező (3), gilyén ágnes (3), erste biztosító (3), mesterséges intelligencia (3), szolvencia ii (3), foglalkoztatottság (3), amerika (3), nn biztosító (3), elektromobilitás (3), nfm (3), ingatlanbiztosítás (3), biztonság (3), oecd (3), integráció (3), betegség (3), adókedvezmény (3), gki (3), gyógyszer (3), limra (3), magyarország (3), kiberbűnözés (2), fhb csoport (2), vállalkozás (2), kárérték (2), uber (2), önvezető autók (2), pioneer (2), dimenzió biztosító (2), who (2), atm (2), accenture (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), bankráció (2), aegon magyarország (2), ingatlanpiac (2), ügyfélszolgálat (2), tűzesetek (2), magyar bankszövetség (2), Általános egészségbiztosító (2), határidők (2), luxemburg (2), thomas hladky (2), dublin (2), aig (2), kampány (2), cp contact (2), blockchain (2), portfoliohu konferencia (2), biztosítási piac (2), eurostat (2), fenntarthatóság (2), social media (2), értékesítés (2), környezettudatosság (2), építőipar (2), pénz7 (2), ajánlás (2), járműbiztosítás (2), olasz (2), microsoft (2), rekord (2), cafeteria (2), unió (2), blokkchain (2), trenkwalder (2), atradius (2), pandurics anett (2), cotar (2), anglia (2), díjak (2), agrár (2), kerékpár (2), földrengés (2), mobilfizetés (2), piac (2), kár (2), airbnb (2), biztosítási díj (2), dróntörvény (2), kínai biztosítási szektor (2), unsar (2), ausztria (2), drágulás (2), nav (2), veronai buszbaleset (2), pzu (2), muisz (2), zurich (2), befektetési alapok (2), marketing (2), lopás (2), garancia (2), szabályozás (2), alapkamat (2), kölcsön (2), leépítés (2), technológia (2), n26 (2), biztosítás és kockázat (2), árfolyamgát (2), biztosításközvetítés (2), nyaralás (2), dimenzió egyesület (2), jégkár (2), bíróság (2), informatika (2), németország (2), mentőcsomag (2), it (2), cyber (2), abi (2), világbank (2), astra (2), bnp paribas cardif biztosító (2), budapest bank (2), bankszektor (2), gyorsjelentés (2), jogsértés (2), mezőgazdaság (2), díjnavigátor (2), deloitte magyarország (2), bizalom (2), bűncselekmény (2), 2017 (2), hr (2), facebook (2), biztosító (2), olaszország (2), gyorshajtás (2), gazdaság (2), bdo magyarország (2), kárbejelentés (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), biztosítótársaság (2), omnibus (2), díj (2), baker tilly hungária (2), fejlődő országok (2), albérlet (2), eub (2), bankbiztosítás (2), ukrajna (2), panaszkezelés (2), flottabiztosítás (2), régió (2), thm (2), generali-providencia (2), ferma (2), egészsébiztosítás (2)
Rendezvényajánló
FINTECHSHOW 2017
Időpont:
2017.04.11 - 2017.04.11
Helyszín:
Anker't - Budapest, Paulay Ede utca 33.
további információk