Az MNB egyenlő esélyű hozzáférést vár el a fogyatékkal élő ügyfelek számára

 2017. március 24., péntek 14:30
A A
Az MNB ajánlást adott ki, hogy a pénzügyi intézményeket további lépésekre ösztönözze a fogyatékkal élő ügyfelek esélyegyenlőségének biztosítására. A jegybank elvárása szerint a fizikai környezet kialakítása, a szerződéskötés körülményei, az ügyfeleknek nyújtott tájékoztatások, s az intézmények belső szabályrendszerének, s az online és technológia szolgáltatások fejlesztése kapcsán kell – a jogszabályi követelményeken túlmutató – intézkedéseket hozni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a kormányzati célokkal összhangban fókuszcsoportos felmérést végzett a közelmúltban a fogyatékkal élő ügyfeleket érintően, továbbá 16 mélyinterjút készített az őket képviselő civil szervezetekkel, érdekvédő szövetségi vezetővel, valamint a témában szakértőként ismert államigazgatási tisztviselőkkel. A jegybank a téma kapcsán kérdőíves felmérést is végzett a felügyelt intézmények körében, amelyre összesen 268 piaci szereplő válaszolt önkéntesen. A kormány által elfogadott Országos Fogyatékosságügyi Program 2018-ig szóló intézkedési terve emellett többek közt a pénzügyi szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítását is szorgalmazza.

Mindezek alapján az MNB ajánlást adott ki a pénzügyi intézmények fogyatékkal élő ügyfeleivel kapcsolatos bánásmódról. Alapvető elvárás, hogy az intézmények az egyenlő bánásmódról, illetve a fogyatékkal élő ügyfelek személyek jogairól szóló törvény előírásain túl is biztosítsák a fogyatékkal élő ügyfelek egyenlő esélyű hozzáférését szolgáltatásaik fizikai és információs elérhetősége, a megfelelő tájékoztatás, a hátrányos megkülönböztetés kiküszöbölése, és – indokolt esetben – ezen ügyfélkör előnyben részesítése érdekében. Az MNB az ajánlás közzétételét követő 90. naptól, 2017. június 23-tól várja el annak alkalmazását az intézményektől.

Jegybanki elvárás, hogy az intézmények minél több ügyfélszolgálati ponton biztosítsák a fogyatékkal élő ügyfelek egyenlő esélyű hozzáférését az általuk kínált szolgáltatásokhoz. Ajánlott, hogy az intézmények – akadálymentesen elérhető – szolgáltatási térképe külön tüntesse fel (megye, település és fővárosi kerület szerinti bontásban) az adott területi egységben található akadálymentesen használható és megközelíthető ügyfélszolgálati pontok elérhetőségét.

Az MNB elvárja, hogy az ügyfélszolgálati pontokon a kijelölt ügyintézőt akadálymentesen meg lehessen közelíteni. Célszerű, hogy a fogyatékkal élő ügyfelek a kínált szolgáltatások széles körét „egyablakos” ügyintézéssel vehessék igénybe. Elvárás, hogy az ügyfélszolgálati pontokon a szolgáltatók lehetővé tegyék a segítő kutyával való közlekedést, s hogy a mozgáskorlátozott ügyfelek parkolóhelye lehetőleg az ügyfélszolgálati pont bejáratának közelében legyen. Az infokommunikációs akadálymentesítésnél figyelmet kell fordítani a megfelelő magasságban elhelyezett sorszámhúzó automatára, a kihangosítható ügyfélhívó rendszerre, piktogramok, burkolati jelzések kialakítására vagy a személyes ügyfélszolgálati segítség felajánlására is.

Az ajánlás szerint az intézményeknek már a szerződési feltételek meghatározásakor, a szerződéskötéskor és a további tájékoztatások, s a későbbi kapcsolattartás során is figyelniük kell a fogyatékkal élő ügyfél állapotának jellegére és a fogyatékosság mértékére. Javasolt például a szerződéskötési folyamatban a hallássérült ügyfeleknek jelnyelvi videótolmács rendelkezésre állását biztosítani, vagy a fogyatékkal élő ügyfélt lakóhelyén személyes megkereséssel segíteni. További elvárás, hogy az intézmények – az akadálymentes honlapokra vonatkozó nemzetközi szabványok betartásával – honlapjaikat tegyék valóban használhatóvá a fogyatékkal élő ügyfeleknek is.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

MEGJELENT A BIZTOSÍTÁS ÉS KOCKÁZAT LEGFRISSEBB SZÁMA

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) tudományos folyóiratának idei első, márciusi...

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), megtakarítás (91), kgfb (87), öngondoskodás (86), nyugdíj (77), életbiztosítás (73), mnb (73), mabisz (59), katasztrófa (59), bank (55), viszontbiztosítás (52), gépjármű-biztosítás (48), fogyasztóvédelem (47), pszáf (44), szolvencia (42), káresemény (41), generali (41), eu (40), hitelezés (38), lakásbiztosítás (37), biztosítás (34), nem-életbiztosítás (32), swiss re (30), baleseti adó (30), utasbiztosítás (29), románia (28), munich re (28), bírság (26), ingatlancom (25), kockázat (24), reálhozam (23), elemzés (22), egészségbiztosítás (22), felmérés (22), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), hitel (19), viharkár (19), lakásár (19), eiopa (18), kutatás (18), felelősségbiztosítás (18), devizahitel (18), casco (17), csalás (17), befektetés (17), vagyonbiztosítás (17), allianz (17), pénzügyi szektor (16), union (16), természeti katasztrófa (16), brexit (16), groupama (15), magánnyugdíj (15), konferencia (15), nyereség (15), eb (14), ing (14), autó (14), bankraciohu (14), nem-élet biztosítás (14), cea (14), aegon (13), felvásárlás (13), tőkemegfelelés (13), jelentés (12), gépjármű (12), gépjármű biztosítás (12), uniqa (12), stressz-teszt (12), balesetbiztosítás (12), kkv (12), kárigény (11), kína (11), roland berger (11), k&h (11), fbamsz (10), cig pannonia (10), ngm (10), s&p (10), telematika (10), használtautó (10), alkusz (10), villámkár (10), usa (10), aviva (10), vig (9), ingatlan (9), genertel (9), baleset (9), árvíz (9), lakáshitel (9), nyugdíjbiztosítás (9), axa (9), k&h biztosító (9), közvetítő (8), kórház (8), cig pannónia (8), egészségügy (8), alulbiztosítás (8), hurrikán (8), groupama biztosító (8), kötvény (8), 4life direct (7), hent (7), ügynök (7), lakás (7), betörés (7), pénztár (7), kaszab attila (7), bamosz (7), mobil (7), otp (7), hamisítás (7), eredmény (7), fitch (7), hamisítás elleni nemzeti testület (7), erste (7), adósság (7), akvizíció (7), moodys (6), ksh (6), fejlesztés (6), görögország (6), ey magyarország (6), allianz hungária (6), fintech (6), verona (6), buszbaleset (6), mkb (6), generali csoport (6), közvetítés (6), pwc (6), munkahely (6), köbe (6), unit-linked (6), netriskhu (6), adó (6), végtörlesztés (6), hitelminősítés (6), gdp (6), felügyelet (6), agrárbiztosítás (6), autóipar (6), államkötvény (6), megújuló energia (6), hannover re (6), fagykár (5), vagyon (5), kpmg (5), közlekedés (5), értékpapírosítás (5), bróker (5), vienna life (5), am best (5), innováció (5), gender direktíva (5), szerződési jog (5), munkanélküliség (5), online (4), birság (4), deloitte (4), m&a (4), posta (4), válság (4), lengyelország (4), nn (4), iot (4), lloyds (4), kárhányad (4), gfk (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), tanulmány (4), elnök (4), kiberbiztonság (4), vienna insurance group (4), végtörlesztésl (4), big data (4), profit (4), signal (4), adatvédelem (4), jövedelem (4), iais (4), századvég (4), otp bank (4), éghajlatváltozás (4), lakáspiac (4), aon (4), aon benfield (4), erste biztosító (3), adókedvezmény (3), integráció (3), létszámbővítés (3), határidő (3), netrisk (3), síbiztosítás (3), biztonság (3), gyógyszer (3), mi (3), viszontbiztosító (3), eredmények (3), gdpr (3), mabisz konferencia (3), black friday (3), vienna life biztosító (3), qbe (3), lakáhitel (3), államadósság (3), nemzeti agrárgazdasági kamara (3), ingatlanbiztosítás (3), mastercard (3), betegség (3), magyarország (3), aaa auto (3), mikrobiztosítás (3), eset (3), zöld kártya (3), k&h bank (3), közúti baleset (3), nak (3), union biztosító (3), összeolvadás (3), hitelintézeti szemle (3), cig pannónia biztosító (3), pénziránytű alapítvány (3), nfm (3), digitalizáció (3), szlovákia (3), díjfizetés (3), blokklánc (3), gki (3), insurance europe (3), nyugdíjpénztár (3), drón (3), alulbiztosított (3), oktatás (3), limra (3), oecd (3), k&h biztos jövő index (3), alapkezelő (3), jármű (3), lízing (3), unicredit (3), lakástakarék (3), foglalkoztatottság (3), ukrajna (2), eub (2), kiberbiztosítás (2), határidők (2), szolvencia ii (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), bankkártya (2), vállalkozás (2), pénz7 (2), vienna (2), hr (2), fejlődő országok (2), cotar (2), egészsébiztosítás (2), ingatlanpiac (2), facebook (2), bűncselekmény (2), díjak (2), lopás (2), eurostat (2), csok (2), rekord (2), uniqa biztosító (2), n26 (2), piac (2), szabályozás (2), amerika (2), blokkchain (2), muisz (2), kiberbűnűzés (2), unió (2), dimenzió biztosító (2), airbnb (2), Általános egészségbiztosító (2), cp contact (2), biztosítási piac (2), magyar bankszövetség (2), portfoliohu konferencia (2), kampány (2), kárérték (2), accenture (2), értékesítés (2), olasz (2), elektromobilitás (2), tűzesetek (2), marketing (2), astra (2), árfolyamgát (2), kárbejelentés (2), világbank (2), biztosítás és kockázat (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), abi (2), gyorsjelentés (2), unsar (2), pioneer (2), környezettudatosság (2), ausztria (2), önvezető autók (2), biztosítótársaság (2), budapest bank (2), díj (2), startup (2), drágulás (2), cyber (2), baker tilly hungária (2), kiberbűnözők (2), bizalom (2), kötelező (2), biztosításközvetítés (2), omnibus (2), biztosító (2), mezőgazdaság (2), jogsértés (2), bíróság (2), németország (2), gilyén ágnes (2), fhb (2), nyaralás (2), informatika (2), it (2), mentőcsomag (2), fhb csoport (2), pzu (2), zurich (2), fenntarthatóság (2), cafeteria (2), befektetési alapok (2), alapkamat (2), garancia (2), régió (2), panaszkezelés (2), generali-providencia (2), anglia (2), földrengés (2), pandurics anett (2), bankráció (2), thm (2), ferma (2), díjnavigátor (2), dróntörvény (2), 2017 (2), flottabiztosítás (2), biztosítási díj (2), technológia (2), aegon magyarország (2), mesterséges intelligencia (2), leépítés (2), gyorshajtás (2), thomas hladky (2), olaszország (2), bankbiztosítás (2), kár (2), építőipar (2), kölcsön (2), trenkwalder (2), insurtech (2)
Rendezvényajánló
FINTECHSHOW 2017
Időpont:
2017.04.11 - 2017.04.11
Helyszín:
Anker't - Budapest, Paulay Ede utca 33.
további információk