Az MNB egyenlő esélyű hozzáférést vár el a fogyatékkal élő ügyfelek számára

 2017. március 24., péntek 14:30
A A
Az MNB ajánlást adott ki, hogy a pénzügyi intézményeket további lépésekre ösztönözze a fogyatékkal élő ügyfelek esélyegyenlőségének biztosítására. A jegybank elvárása szerint a fizikai környezet kialakítása, a szerződéskötés körülményei, az ügyfeleknek nyújtott tájékoztatások, s az intézmények belső szabályrendszerének, s az online és technológia szolgáltatások fejlesztése kapcsán kell – a jogszabályi követelményeken túlmutató – intézkedéseket hozni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a kormányzati célokkal összhangban fókuszcsoportos felmérést végzett a közelmúltban a fogyatékkal élő ügyfeleket érintően, továbbá 16 mélyinterjút készített az őket képviselő civil szervezetekkel, érdekvédő szövetségi vezetővel, valamint a témában szakértőként ismert államigazgatási tisztviselőkkel. A jegybank a téma kapcsán kérdőíves felmérést is végzett a felügyelt intézmények körében, amelyre összesen 268 piaci szereplő válaszolt önkéntesen. A kormány által elfogadott Országos Fogyatékosságügyi Program 2018-ig szóló intézkedési terve emellett többek közt a pénzügyi szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítását is szorgalmazza.

Mindezek alapján az MNB ajánlást adott ki a pénzügyi intézmények fogyatékkal élő ügyfeleivel kapcsolatos bánásmódról. Alapvető elvárás, hogy az intézmények az egyenlő bánásmódról, illetve a fogyatékkal élő ügyfelek személyek jogairól szóló törvény előírásain túl is biztosítsák a fogyatékkal élő ügyfelek egyenlő esélyű hozzáférését szolgáltatásaik fizikai és információs elérhetősége, a megfelelő tájékoztatás, a hátrányos megkülönböztetés kiküszöbölése, és – indokolt esetben – ezen ügyfélkör előnyben részesítése érdekében. Az MNB az ajánlás közzétételét követő 90. naptól, 2017. június 23-tól várja el annak alkalmazását az intézményektől.

Jegybanki elvárás, hogy az intézmények minél több ügyfélszolgálati ponton biztosítsák a fogyatékkal élő ügyfelek egyenlő esélyű hozzáférését az általuk kínált szolgáltatásokhoz. Ajánlott, hogy az intézmények – akadálymentesen elérhető – szolgáltatási térképe külön tüntesse fel (megye, település és fővárosi kerület szerinti bontásban) az adott területi egységben található akadálymentesen használható és megközelíthető ügyfélszolgálati pontok elérhetőségét.

Az MNB elvárja, hogy az ügyfélszolgálati pontokon a kijelölt ügyintézőt akadálymentesen meg lehessen közelíteni. Célszerű, hogy a fogyatékkal élő ügyfelek a kínált szolgáltatások széles körét „egyablakos” ügyintézéssel vehessék igénybe. Elvárás, hogy az ügyfélszolgálati pontokon a szolgáltatók lehetővé tegyék a segítő kutyával való közlekedést, s hogy a mozgáskorlátozott ügyfelek parkolóhelye lehetőleg az ügyfélszolgálati pont bejáratának közelében legyen. Az infokommunikációs akadálymentesítésnél figyelmet kell fordítani a megfelelő magasságban elhelyezett sorszámhúzó automatára, a kihangosítható ügyfélhívó rendszerre, piktogramok, burkolati jelzések kialakítására vagy a személyes ügyfélszolgálati segítség felajánlására is.

Az ajánlás szerint az intézményeknek már a szerződési feltételek meghatározásakor, a szerződéskötéskor és a további tájékoztatások, s a későbbi kapcsolattartás során is figyelniük kell a fogyatékkal élő ügyfél állapotának jellegére és a fogyatékosság mértékére. Javasolt például a szerződéskötési folyamatban a hallássérült ügyfeleknek jelnyelvi videótolmács rendelkezésre állását biztosítani, vagy a fogyatékkal élő ügyfélt lakóhelyén személyes megkereséssel segíteni. További elvárás, hogy az intézmények – az akadálymentes honlapokra vonatkozó nemzetközi szabványok betartásával – honlapjaikat tegyék valóban használhatóvá a fogyatékkal élő ügyfeleknek is.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

MEGJELENT A BIZTOSÍTÁS ÉS KOCKÁZAT LEGFRISSEBB SZÁMA

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) tudományos folyóiratának idei első, márciusi...

Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
díjbevétel (96), mnb (94), megtakarítás (92), kgfb (92), öngondoskodás (88), nyugdíj (79), életbiztosítás (75), mabisz (69), fogyasztóvédelem (60), katasztrófa (59), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (45), pszáf (44), szolvencia (43), káresemény (41), ingatlancom (40), eu (40), biztosítás (39), hitelezés (38), elemzés (37), utasbiztosítás (36), bírság (32), nem-életbiztosítás (32), swiss re (31), baleseti adó (30), felmérés (29), lakásár (28), munich re (28), románia (28), viharkár (27), kockázat (26), egészségbiztosítás (24), bankraciohu (24), reálhozam (23), casco (22), hitel (21), kutatás (21), felelősségbiztosítás (19), brexit (19), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), union (18), allianz (18), befektetés (18), eiopa (18), devizahitel (18), vagyonbiztosítás (17), csalás (17), természeti katasztrófa (16), roland berger (16), magánnyugdíj (16), k&h (16), lakáshitel (16), groupama (16), kiberbiztonság (16), pénzügyi szektor (16), nyereség (15), autó (15), konferencia (15), balesetbiztosítás (15), cea (14), kkv (14), nem-élet biztosítás (14), jelentés (14), felvásárlás (14), ing (14), eb (14), aegon (13), cig pannonia (13), tőkemegfelelés (13), kína (13), stressz-teszt (12), genertel (12), fbamsz (12), gépjármű biztosítás (12), uniqa (12), gépjármű (12), hamisítás (11), használtautó (11), hent (11), kárigény (11), usa (11), nyugdíjbiztosítás (11), hamisítás elleni nemzeti testület (11), telematika (11), baleset (11), s&p (10), groupama biztosító (10), k&h biztosító (10), villámkár (10), ngm (10), aviva (10), fintech (10), alkusz (10), axa (10), kiberbűnözők (9), árvíz (9), generali csoport (9), otp bank (9), vig (9), nn (9), ksh (9), egészségügy (9), ingatlan (9), kiberbűnűzés (9), kórház (8), kötvény (8), betörés (8), cig pannónia (8), netriskhu (8), hurrikán (8), mobil (8), moodys (8), verona (8), közvetítő (8), alulbiztosítás (8), bamosz (8), buszbaleset (7), adósság (7), otp (7), erste (7), fitch (7), pwc (7), vihar (7), pénztár (7), gdp (7), akvizíció (7), lakás (7), kaszab attila (7), eset (7), mkb (7), innováció (7), eredmény (7), autóipar (7), ügynök (7), digitalizáció (7), kiberbiztosítás (7), 4life direct (7), unit-linked (6), fagykár (6), fejlesztés (6), allianz hungária (6), munkahely (6), köbe (6), végtörlesztés (6), hitelminősítés (6), hannover re (6), államkötvény (6), insurtech (6), adó (6), megújuló energia (6), kpmg (6), felügyelet (6), görögország (6), közvetítés (6), ey magyarország (6), agrárbiztosítás (6), csőd (5), am best (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), lakáspiac (5), online (5), bróker (5), vienna life (5), big data (5), gdpr (5), munkanélküliség (5), netrisk (5), értékpapírosítás (5), adatvédelem (5), vagyon (5), deloitte (5), union biztosító (5), gender direktíva (5), gfk (5), közlekedés (5), szerződési jog (5), lengyelország (4), profit (4), kárhányad (4), nn biztosító (4), építőipar (4), végtörlesztésl (4), green holiday (4), unicredit (4), tanulmány (4), birság (4), m&a (4), vienna life biztosító (4), elnök (4), lloyds (4), posta (4), államadósság (4), iais (4), mastercard (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), aon benfield (4), századvég (4), éghajlatváltozás (4), lakástakarék (4), válság (4), uniqa biztosító zrt (4), insurance europe (4), startup (4), signal (4), közúti baleset (4), qbe (4), aon (4), vienna insurance group (4), jövedelem (4), iot (4), határidő (4), létszámbővítés (3), befektetési alapok (3), szlovákia (3), cafeteria (3), eredmények (3), kötelező (3), mabisz konferencia (3), kár (3), szolvencia ii (3), nyugdíjpénztár (3), aaa auto (3), alapkezelő (3), zöld kártya (3), black friday (3), ingatlanbiztosítás (3), pénziránytű alapítvány (3), hitelintézeti szemle (3), albérlet (3), fhb (3), lakáhitel (3), trenkwalder (3), erste biztosító (3), mi (3), síbiztosítás (3), oecd (3), k&h biztos jövő index (3), adókedvezmény (3), cig pannónia biztosító (3), integráció (3), betegség (3), atradius (3), blokklánc (3), oktatás (3), lízing (3), jármű (3), biztosítási szektor (3), cp contact (3), mikrobiztosítás (3), k&h bank (3), biztonság (3), uniqa biztosító (3), csok (3), nyaralás (3), nak (3), amerika (3), nfm (3), foglalkoztatottság (3), elektromobilitás (3), viszontbiztosító (3), bankkártya (3), drón (3), magyarország (3), díjfizetés (3), gyógyszer (3), mesterséges intelligencia (3), alulbiztosított (3), limra (3), összeolvadás (3), gilyén ágnes (3), vienna (3), gki (3), földrengés (2), anglia (2), unió (2), airbnb (2), uber (2), thomas hladky (2), Általános egészségbiztosító (2), környezettudatosság (2), járműbiztosítás (2), agrár (2), piac (2), cotar (2), ovb (2), social media (2), blokkchain (2), olasz (2), ügyfélszolgálat (2), fenntarthatóság (2), aegon magyarország (2), n26 (2), muisz (2), infláció (2), atm (2), fhb csoport (2), paypal (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), biztosítótársaság (2), fogyasztóvédelmi index (2), biztosítás és kockázat (2), bdo magyarország (2), 2017 (2), kárbejelentés (2), pénz7 (2), magyar bankszövetség (2), aig (2), portfoliohu konferencia (2), dublin (2), luxemburg (2), kerékpár (2), ajánlás (2), kiberbűnözés (2), vállalkozás (2), blockchain (2), microsoft (2), who (2), biztosítási piac (2), jégkár (2), budapest bank (2), tűzesetek (2), kampány (2), ingatlanpiac (2), bankráció (2), pandurics anett (2), eurostat (2), bdo (2), díjak (2), rekord (2), határidők (2), zsarolóvírus (2), kínai biztosítási szektor (2), dimenzió egyesület (2), veronai buszbaleset (2), dróntörvény (2), deloitte magyarország (2), nav (2), ingatlannethu (2), bnp paribas cardif biztosító (2), mobilfizetés (2), eljárás (2), önvezető autók (2), személyi kölcsön (2), pioneer (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), baker tilly hungária (2), dimenzió biztosító (2), clb (2), értékesítés (2), technológia (2), flottabiztosítás (2), díj (2), világbank (2), bíróság (2), omnibus (2), generali-providencia (2), mezőgazdaság (2), gyorsjelentés (2), accenture (2), bankszektor (2), panaszkezelés (2), ukrajna (2), hr (2), astra (2), jogsértés (2), eub (2), régió (2), egészsébiztosítás (2), leépítés (2), gyorshajtás (2), biztosításközvetítés (2), zurich (2), biztosítási díj (2), fizetés (2), pzu (2), bankbiztosítás (2), olaszország (2), árfolyamgát (2), abi (2), unsar (2), lopás (2), mentőcsomag (2), fejlődő országok (2), bűncselekmény (2), biztosító (2), gazdaság (2), kárérték (2), alapkamat (2), garancia (2), it (2), ausztria (2), internet (2), informatika (2), marketing (2), díjnavigátor (2), németország (2), facebook (2), ferma (2), drágulás (2), thm (2), cyber (2), bizalom (2), kölcsön (2), szabályozás (2)
Rendezvényajánló
FINTECHSHOW 2017
Időpont:
2017.04.11 - 2017.04.11
Helyszín:
Anker't - Budapest, Paulay Ede utca 33.
további információk