Az MNB egyenlő esélyű hozzáférést vár el a fogyatékkal élő ügyfelek számára

 2017. március 24., péntek 14:30
A A
Az MNB ajánlást adott ki, hogy a pénzügyi intézményeket további lépésekre ösztönözze a fogyatékkal élő ügyfelek esélyegyenlőségének biztosítására. A jegybank elvárása szerint a fizikai környezet kialakítása, a szerződéskötés körülményei, az ügyfeleknek nyújtott tájékoztatások, s az intézmények belső szabályrendszerének, s az online és technológia szolgáltatások fejlesztése kapcsán kell – a jogszabályi követelményeken túlmutató – intézkedéseket hozni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a kormányzati célokkal összhangban fókuszcsoportos felmérést végzett a közelmúltban a fogyatékkal élő ügyfeleket érintően, továbbá 16 mélyinterjút készített az őket képviselő civil szervezetekkel, érdekvédő szövetségi vezetővel, valamint a témában szakértőként ismert államigazgatási tisztviselőkkel. A jegybank a téma kapcsán kérdőíves felmérést is végzett a felügyelt intézmények körében, amelyre összesen 268 piaci szereplő válaszolt önkéntesen. A kormány által elfogadott Országos Fogyatékosságügyi Program 2018-ig szóló intézkedési terve emellett többek közt a pénzügyi szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítását is szorgalmazza.

Mindezek alapján az MNB ajánlást adott ki a pénzügyi intézmények fogyatékkal élő ügyfeleivel kapcsolatos bánásmódról. Alapvető elvárás, hogy az intézmények az egyenlő bánásmódról, illetve a fogyatékkal élő ügyfelek személyek jogairól szóló törvény előírásain túl is biztosítsák a fogyatékkal élő ügyfelek egyenlő esélyű hozzáférését szolgáltatásaik fizikai és információs elérhetősége, a megfelelő tájékoztatás, a hátrányos megkülönböztetés kiküszöbölése, és – indokolt esetben – ezen ügyfélkör előnyben részesítése érdekében. Az MNB az ajánlás közzétételét követő 90. naptól, 2017. június 23-tól várja el annak alkalmazását az intézményektől.

Jegybanki elvárás, hogy az intézmények minél több ügyfélszolgálati ponton biztosítsák a fogyatékkal élő ügyfelek egyenlő esélyű hozzáférését az általuk kínált szolgáltatásokhoz. Ajánlott, hogy az intézmények – akadálymentesen elérhető – szolgáltatási térképe külön tüntesse fel (megye, település és fővárosi kerület szerinti bontásban) az adott területi egységben található akadálymentesen használható és megközelíthető ügyfélszolgálati pontok elérhetőségét.

Az MNB elvárja, hogy az ügyfélszolgálati pontokon a kijelölt ügyintézőt akadálymentesen meg lehessen közelíteni. Célszerű, hogy a fogyatékkal élő ügyfelek a kínált szolgáltatások széles körét „egyablakos” ügyintézéssel vehessék igénybe. Elvárás, hogy az ügyfélszolgálati pontokon a szolgáltatók lehetővé tegyék a segítő kutyával való közlekedést, s hogy a mozgáskorlátozott ügyfelek parkolóhelye lehetőleg az ügyfélszolgálati pont bejáratának közelében legyen. Az infokommunikációs akadálymentesítésnél figyelmet kell fordítani a megfelelő magasságban elhelyezett sorszámhúzó automatára, a kihangosítható ügyfélhívó rendszerre, piktogramok, burkolati jelzések kialakítására vagy a személyes ügyfélszolgálati segítség felajánlására is.

Az ajánlás szerint az intézményeknek már a szerződési feltételek meghatározásakor, a szerződéskötéskor és a további tájékoztatások, s a későbbi kapcsolattartás során is figyelniük kell a fogyatékkal élő ügyfél állapotának jellegére és a fogyatékosság mértékére. Javasolt például a szerződéskötési folyamatban a hallássérült ügyfeleknek jelnyelvi videótolmács rendelkezésre állását biztosítani, vagy a fogyatékkal élő ügyfélt lakóhelyén személyes megkereséssel segíteni. További elvárás, hogy az intézmények – az akadálymentes honlapokra vonatkozó nemzetközi szabványok betartásával – honlapjaikat tegyék valóban használhatóvá a fogyatékkal élő ügyfeleknek is.

Cimkék:
Előző cikk   Következő cikk    Nyomtatás    Küldés
Ezt már olvasta?

MEGJELENT A BIZTOSÍTÁS ÉS KOCKÁZAT LEGFRISSEBB SZÁMA

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) tudományos folyóiratának idei első, márciusi...
Hírlevél
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből az ágazat híreiről!

E-mail címe:

Címkék
mnb (97), díjbevétel (96), kgfb (93), megtakarítás (92), öngondoskodás (89), nyugdíj (82), életbiztosítás (75), mabisz (73), fogyasztóvédelem (60), katasztrófa (60), bank (57), viszontbiztosítás (52), lakásbiztosítás (49), gépjármű-biztosítás (48), generali (46), pszáf (44), szolvencia (43), biztosítás (42), ingatlancom (41), káresemény (41), eu (40), hitelezés (38), elemzés (38), utasbiztosítás (36), nem-életbiztosítás (32), bírság (32), swiss re (31), baleseti adó (30), felmérés (30), románia (29), lakásár (29), munich re (28), viharkár (27), kockázat (26), bankraciohu (25), egészségbiztosítás (24), casco (23), kutatás (23), reálhozam (23), hitel (21), felelősségbiztosítás (20), klímaváltozás (19), hitelminősítő (19), brexit (19), eiopa (18), befektetés (18), devizahitel (18), union (18), allianz (18), vagyonbiztosítás (17), k&h (17), lakáshitel (17), csalás (17), roland berger (17), természeti katasztrófa (16), kiberbiztonság (16), groupama (16), pénzügyi szektor (16), magánnyugdíj (16), konferencia (16), balesetbiztosítás (15), autó (15), nyereség (15), felvásárlás (14), aegon (14), cea (14), kkv (14), jelentés (14), cig pannonia (14), nem-élet biztosítás (14), eb (14), ing (14), tőkemegfelelés (13), kína (13), fbamsz (13), nyugdíjbiztosítás (13), uniqa (12), ngm (12), használtautó (12), gépjármű biztosítás (12), gépjármű (12), genertel (12), stressz-teszt (12), hamisítás elleni nemzeti testület (11), hent (11), k&h biztosító (11), kárigény (11), ingatlan (11), telematika (11), usa (11), hamisítás (11), axa (11), fintech (11), baleset (11), villámkár (10), aviva (10), s&p (10), alkusz (10), groupama biztosító (10), kiberbűnűzés (9), ksh (9), generali csoport (9), kiberbűnözők (9), vig (9), egészségügy (9), otp bank (9), árvíz (9), nn (9), kórház (8), alulbiztosítás (8), mobil (8), bamosz (8), verona (8), közvetítő (8), cig pannónia (8), betörés (8), kötvény (8), hurrikán (8), netriskhu (8), moodys (8), 4life direct (7), lakás (7), vihar (7), otp (7), insurtech (7), akvizíció (7), erste (7), pwc (7), pénztár (7), innováció (7), fitch (7), kiberbiztosítás (7), kaszab attila (7), mkb (7), digitalizáció (7), eset (7), eredmény (7), gdp (7), ey magyarország (7), adósság (7), autóipar (7), ügynök (7), buszbaleset (7), unit-linked (6), közvetítés (6), fejlesztés (6), hannover re (6), adó (6), köbe (6), görögország (6), fagykár (6), munkahely (6), agrárbiztosítás (6), megújuló energia (6), deloitte (6), végtörlesztés (6), kpmg (6), hitelminősítés (6), allianz hungária (6), államkötvény (6), felügyelet (6), big data (5), jövedelem (5), gdpr (5), értékpapírosítás (5), union biztosító (5), tanulmány (5), online (5), netrisk (5), biztosítási szektor (5), vienna life (5), vagyon (5), nemzeti agrárgazdasági kamara (5), gender direktíva (5), gfk (5), adatvédelem (5), csőd (5), szerződési jog (5), bróker (5), építőipar (5), lakáspiac (5), am best (5), közlekedés (5), munkanélküliség (5), birság (4), összeolvadás (4), államadósság (4), uniqa biztosító zrt (4), vienna life biztosító (4), green holiday (4), végtörlesztésl (4), iot (4), határidő (4), lakástakarék (4), vienna insurance group (4), közúti baleset (4), századvég (4), bdo (4), qbe (4), insurance europe (4), csok (4), m&a (4), iais (4), nn biztosító (4), aon benfield (4), kárhányad (4), unicredit (4), életbiztosítás nem-élet biztosítás (4), startup (4), ingatlanpiac (4), profit (4), mastercard (4), lengyelország (4), signal (4), posta (4), elnök (4), aon (4), éghajlatváltozás (4), lloyds (4), válság (4), lakáhitel (3), biztonság (3), integráció (3), betegség (3), k&h biztos jövő index (3), ingatlanbiztosítás (3), nyugdíjpénztár (3), blokklánc (3), kötelező (3), gki (3), elektromobilitás (3), zöld kártya (3), alapkezelő (3), atradius (3), mesterséges intelligencia (3), bankkártya (3), lízing (3), drón (3), nav (3), nfm (3), szolvencia ii (3), szlovákia (3), k&h bank (3), jármű (3), gilyén ágnes (3), eredmények (3), cafeteria (3), kár (3), oktatás (3), cp contact (3), mikrobiztosítás (3), trenkwalder (3), vienna (3), cig pannónia biztosító (3), foglalkoztatottság (3), black friday (3), nak (3), limra (3), magyarország (3), uniqa biztosító (3), erste biztosító (3), adókedvezmény (3), biztosító (3), oecd (3), gyógyszer (3), albérlet (3), viszontbiztosító (3), díjfizetés (3), internet (3), nyaralás (3), hitelintézeti szemle (3), alulbiztosított (3), befektetési alapok (3), mi (3), létszámbővítés (3), mabisz konferencia (3), fhb (3), síbiztosítás (3), amerika (3), aaa auto (3), pénziránytű alapítvány (3), budapest bank (2), kínai biztosítási szektor (2), kárérték (2), nrc marketingkutató és tanácsadó kft (2), agrár (2), cotar (2), microsoft (2), jégkár (2), bnp paribas cardif biztosító (2), social media (2), piac (2), fenntarthatóság (2), uber (2), személyi kölcsön (2), pioneer (2), thomas hladky (2), munkaerő (2), ügyfélszolgálat (2), bdo magyarország (2), kárbejelentés (2), dimenzió egyesület (2), aegon magyarország (2), Általános egészségbiztosító (2), portfoliohu konferencia (2), n26 (2), eljárás (2), olasz (2), windisch lászló (2), járműbiztosítás (2), blokkchain (2), fogyasztóvédelmi index (2), önvezető autók (2), ingatlannethu (2), biztosítási piac (2), anglia (2), dróntörvény (2), földrengés (2), baker tilly hungária (2), deloitte magyarország (2), idd (2), automatizáció (2), unió (2), román (2), veronai buszbaleset (2), környezettudatosság (2), paypal (2), airbnb (2), aig (2), rekord (2), határidők (2), gyorsjelentés (2), bankszektor (2), pénz7 (2), világbank (2), abi (2), cyber (2), it (2), informatika (2), who (2), interjú (2), astra (2), fizetés (2), muisz (2), drágulás (2), accenture (2), terror (2), kerékpár (2), nemzetgazdasági minisztérium (2), díjak (2), árfolyamgát (2), terrorfenyegetettség (2), magyar bankszövetség (2), mentőcsomag (2), németország (2), szabályozás (2), lopás (2), eurostat (2), díj (2), kampány (2), ajánlás (2), gazdaság (2), egészsébiztosítás (2), régió (2), tűzesetek (2), alapkamat (2), bizalom (2), biztosításközvetítés (2), mobilfizetés (2), bíróság (2), clb (2), jogsértés (2), mezőgazdaság (2), unsar (2), pzu (2), európa (2), kiberbűnözés (2), ausztria (2), infláció (2), gyorshajtás (2), korrupció (2), ukrajna (2), facebook (2), atm (2), olaszország (2), panaszkezelés (2), generali-providencia (2), flottabiztosítás (2), bankbiztosítás (2), bűncselekmény (2), hr (2), luxemburg (2), ey (2), értékesítés (2), dublin (2), biztosítás és kockázat (2), vállalkozás (2), fejlődő országok (2), ovb (2), eub (2), zsarolóvírus (2), thm (2), dimenzió biztosító (2), nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság (2), marketing (2), garancia (2), bankráció (2), pandurics anett (2), biztosítási díj (2), omnibus (2), technológia (2), kölcsön (2), fhb csoport (2), biztosítótársaság (2), leépítés (2), díjnavigátor (2), ferma (2), cig (2), zurich (2), blockchain (2), 2017 (2)
Rendezvényajánló
GDPR-EU-adatvédelmi rendelet - Minden cég életét, pénztárcáját érintő változás
Időpont:
2017.12.07 - 2017.12.07
Helyszín:
Budapest, Sugár Üzletközpont Rendezvénykomplexum, 1148 Örs vezér tere 24. (Mozi bejárat 2. emelet)
további információk